travel teacher

Air Europa:                  100€

Huurauto:                     200€

Hotels:                            343€

Uitgaven ter plaatse:   457€                                                                       ———+

Totaal  1100€  p.p.

Een 10-daagse rondreis met huurauto door noord/west Spanje en Portugal

Wil jij...

Onder het genot van een glaasje port naar de fado luisteren?

Dwalen door de straatjes van Santiago de Compostela?

De schelpen zien rapen door de mariscadoras die ´s avonds op je bord liggen ?

Maak dan deze reis!

Itinerary

Dagschema

In de (Corona) zomer van 2020 heb ik een rondreis van 1250 km met een huurauto gemaakt door het noord-westen van Spanje (Galicië) en Portugal.

Hieronder staat het schema van dag tot dag:

1 Baiona

10 Vigo

Uitgebreid dagverslag

10 augustus

De vlucht naar Vigo via Madrid verliep prima, we haalden de auto op en zijn naar Baiona gereden, een gezellig plaatsje aan de kust.

Het kleine familiehotel (Carabela la Pinta, 60€) lag midden in het centrum. We hebben door het dorp gewandeld, de replica van de Pinta, het schip van Columbus gezien, op een terras de eerste Albariño wijn gedronken (met tapas) en ‘s avonds op straat lekker gegeten.

11 aug

Bij de panaderia kochten we een ontbijtje en gingen we op weg richting Porto.

De kustweg was erg mooi, maar na 10 min. kwam een zeemist opzetten en zagen we niet veel meer. Aangekomen in A Guarda volgden we de borden naar de porto maar dat bleek achteraf de vissershaven te zijn. We hadden de borden naar de transbordador of zoiets moeten volgen. Helaas misten we daardoor de ferry van 10.30u en zijn we maar koffie gaan drinken.

Om 11.30u vertrok de volgende ferry en na 10 min. varen in de mist kwamen we aan in Portugal waar het 1u vroeger is, dus hebben we het uur tijdverlies weer gecompenseerd.

In Viana do Castelo ging de zon weer schijnen en hebben we een menu del dia gegeten als lunch: een hele gegrilde dorade met frietjes en salade, vino verde en koffie toe voor….7€! Hoe is het mogelijk! We bezochten de Santa Luzia kerk bovenop de heuvel en bewonderden het uitzicht. Onderweg zijn we nog een uur gestopt bij een outlet mall en daarna waren we in een half uur in Porto .

De Historical Porto Studio (58€) is leuk gelegen in het oude historische gedeelte maar dat betekent wel flink afdalen ( en weer terug klimmen) naar het centrum aan de rivier de Douro. Daar hebben we een sunset cruise gemaakt onder 6 bruggen door( 3 zijn ontworpen door Eiffel) en daarna zijn we gaan eten in een fado restaurant ( O Fado) waar erg mooi gezongen werd.

12 aug

Vandaag stond een hele dag Porto op het programma. Als eerste de Igreja ( kerk) do Carmo waar een heel groot tegelplateau (azulejos) te zien is. We zagen niets binnen , blijkt het gewoon op de buitenmuur aan de zijkant te zitten. Hadden we het bijna gemist, haha!

Aan de overkant zat een pastelaria waar het heerlijk ontbijten was op het terras met een koffie verkeerd en iets lekkers erbij, totaal 4,40€.

Vervolgens liepen we langs de Clerigos toren en boekhandel Lello waar de trap van Harry Potter te zien is. Er stonden zeker 200 mensen in de rij, dus ik heb het interieur met de trap gezien door langs de ingang te lopen en een snelle blik naar binnen te werpen.

De hal van het treinstation San Bento was ook erg mooi, de wanden hangen helemaal vol met tegeltableaus. Bij het beroemde café Majestic hebben we veel te dure koffie gedronken maar het is toch leuk om daar even gezeten te hebben.

Na de lunch gingen we naar de Sé, de kathedraal. Veel pracht en praal en blauwe tegeltjes van binnen .

Daarna zijn we over de beroemde brug van Eiffel naar de overkant gelopen waar we een uur op een terras gezeten hebben met geweldig uitzicht over de rivier en Porto. Om 18u hadden we bij porthuis Calem een rondleiding gereserveerd met port proeverij en aansluitend een fado show.Was erg leuk.      We vonden een authentiek portugees restaurant waar we gegrilde tonijn hebben gegeten en daarna liepen we naar het apt.       Totaal hebben we vandaag 16.800 stappen gelopen!

13 aug.

Vanmorgen reden we om half 9 weg maar helaas stonden we binnen 5 minuten in de file en duurde het lang om Porto uit te komen.                                                                De 1e stop was bij Guimaraes, de oudste ommuurde stad van Portugal waar o.a. een kasteel en een paleis te bezoeken zijn. We dronken koffie met de specialiteit van de stad: Tortas de Guimaraes, erg lekker.   Daarna reden we richting Braga, wat een gezellig stadje is.                                                De hoofdattractie ligt vlakbij op een heuvel: de bedevaartskerk Bom Jesus do Monte waar gelovigen soms op hun kniën naar boven kruipen. Wij namen de elevator/lift, een hele bijzondere die functioneert door waterbakken vol te laten lopen waardoor het gewicht de trammetjes verplaatst. De tuin was erg mooi en het uitzicht ook.                       De laatste stop was Monçao, de hoofdstad van Vino Verde wijn.   We bezochten het wijnmuseum en proefden 3 soorten, was erg lekker.                                                           Vlakbij het stadje staken we de rivier de Minho over en waren we weer in Spanje.           Hotel Ruas ( 60€) in Pontevedra ligt in het historische voetgangersgedeelte van Pontevedra. Het is hier supergezellig, overal terrassen en veel Spaanse toeristen, je ziet bijna geen buitenlander. We hebben lekker geborreld en op straat gegeten en er was zelfs een jazzconcert op 1 van de pleinen.

14 aug

We hebben eerst nog een uurtje door de stad gelopen en na een mini ontbijtje van koffie, jus en churros ( 1,60€ pp!) vertrokken we naar Combarro. Het was moeilijk om een P plaats te vinden, het dorp wordt druk bezocht vanwege de hurreos die hier langs de kust staan. Het lijken graftombes maar het zijn opslaghuisjes voor graan.De mensen zijn hier erg aardig, wijzen je op mooie fotoplekjes en laten je van alles proeven.                              We gingen verder en stopten bij het miradoro La Granxa waar je een prachtig uitzicht hebt . Vlakbij was een café met een terras met hetzelfde mooie uitzicht, dus dé plek voor een koffiestop.

Vervolgens kwamen langs playa Las Areas waar we een uurtje op het mooie strand gelegen hebben.

Daarna reden we naar Cambados maar daar vonden we niet veel aan en zijn we doorgereden naar Santiago de Compostela.    Er was een P plaats pal voor de deur van het leuke hotel Moure ( 68€ met ontbijt) en we kregen een hele mooie kamer.                      We zijn het stadje ingelopen, hebben op een terras geborreld met tapas, de kathedraal gefotografeerd en in een leuk restaurantje het menu del dia gegeten voor 12€

15 aug.

We keken vanmorgen uit het raam: regen!    Na het ontbijt was het droog en gingen we op weg naar de kathedraal. Helaas werd die flink verbouwd en konden we maar weinig van het interieur zien. Gelukkig waren we niet over de Camino de Santiago komen lopen, dat valt dan vies tegen als je eindelijk aankomt na al die kilometers afzien.                                Daarna liepen we naar de overdekte markt maar omdat het een feestdag was bleek deze gesloten.

We vertrokken om 11.30u naar La Coruña. Hotel Mar del Plata (68€) lag vlak aan het strand, dus besloten weer daar eerst te gaan relaxen. Helaas kwam er steeds meer bewolking dus zijn we naar de oude stad gelopen. We hebben tapas gegeten en ik heb me aan pulpo (octopus) gewaagd, viel best mee.

16 aug

Om half 11 vertrokken we naar de Costa de la Muerte, de kust die berucht is vanwege de vele schipbreuken. De 1e stop was in het pottenbakkersdorp Buño waar we leuke tuinverlichting hebben gekocht in de vorm van tulpen op stokjes. De volgende stop was het gezellige plaatsje Laxe. Het heeft een prachtig strand maar er was teveel bewolking voor een luieruurtje dus gingen we verder.   In het dorp Camelle wilden we wat drinken en we vonden aan de haven een café genaamd… Rotterdam! Nou ja! Bleek opa in Rdam gewerkt te hebben. Daarna volgden we de kustroute naar Camariñas maar het werd steeds donkerder en het begon te regenen.

In Muxia wilde ik de beroemde eendenmosselen proeven  (van het programma Reizen Waes) maar ze waren er (nog) niet.

Tenslotte bezochten we in Carnota de langste horreo / graanschuur (30m) ter wereld.

Om 18u waren we in Santiago de Compostela, weer in hetzelfde fijne hotel.

17 aug

Helaas regende het vandaag ook dus besloten we om een wijnroute te gaan rijden van de Albariño wijn waar deze streek bekend om staat. Ik had er eigenlijk nog nooit van gehoord maar hij is erg lekker. Bij 2 huizen heb ik wijn geproefd en bij allebei een fles gekocht, meer kan helaas niet mee in het vliegtuig.

Overal langs de weg bloeien grote struiken blauwe hortensia´s , echt schitterend om te zien!

We reden verder naar Pontevedra, daar gingen we weer naar hetzelfde hotel want dat was prima bevallen. Na een late lunch werd het droog en ontdekten we dat het  centrum veel groter is dan we dachten, het is echt een levendig stadje met veel terrassen en er was vanavond ook weer muziek op een plein.

18 aug.

Helaas, het regende weer dus besloten we om naar Tui te rijden. We stopten eerst bij een overdekte outlet mall waar we een uur geshopt hebben. Daarna reden we de brug over naar Valença, wat in Portugal ligt en dus was het gelijk 1 uur vroeger. Bovenop de heuvel ligt de oude ommuurde stad met een fort, winkeltjes die textiel verkopen en terrassen waar het toch een stuk goedkoper is dan in Spanje. Gelukkig was het inmiddels droog en hebben we 2 uur rond gewandeld en genoten van de mooie uitzichten.

Vervolgens reden we terug naar het centrum van Tui, maar omdat het siësta tijd was waren alle winkels gesloten en zag het er verlaten uit.

We besloten om terug te rijden naar Vigo, naar hotel Tryp los Galeones, het duurste tot nu toe (85€) maar met een gratis P plaats.

Rond 18u liepen we naar het centrum, door de grote winkelstraat naar het praza Porta do Sol waar een orkest speelde. Onder het genot van een tinto de verano hebben we op een terras naar de muziek geluisterd. Daarna gingen we naar het oude gedeelte waar we bij restaurant El Central buiten gegeten hebben.

Op de terugweg passeerden we het hotel wat op 1 staat bij Tripadvisor. We liepen naar binnen en reserveerden een kamer voor de volgende nacht. Het was nog duurder ( 95€) maar de kamer zag er prachtig uit en lag heel gunstig in het oude centrum en de eigenaar wist wel een gratis P plek op 10 min. loopafstand.

19 aug.

Het was zwaarbewolkt maar droog en de eigenaar van hotel Puerto Gamboa adviseerden ons om een rit te maken langs de kust naar Cangas, Cabo Home en Aldan. Dat was een goede tip , want gelijk na de brug zagen we vrouwen die bij eb naar schelpen zochten. Het was superleuk om ze aan het werk te zien.

Daarna reden we verder langs de kust, dronken koffie met zeezicht en stopten voor de lunch in Cangas, een gezellig plaatsje. Cabo home bood een mooi uitzicht op isla Cies. Je kon ook naar de vuurtoren wandelen maar we vonden 5 km te ver daar het weer steeds slechter werd. Dat klopte, want in Aldan begon het te regenen maar inmiddels was het 16u en besloten we terug te rijden naar Vigo. We vonden een P plek bij de haven, relaxten even bij het hotel en gingen het oude centrum in. We reserveerden een tafel, dronken nog een laatste tinto de verano en aten daarna heerlijke vis bij restaurant A Pedra.

20 aug.

We ontbeten bij een panaderia om de hoek van het hotel, haalden de auto en vertrokken naar het vliegveld. We hadden een prima vlucht en vlogen ook nog pal over Rotterdam, zo leuk! Het zit erop, het was een hele leuke reis!