travel teacher

Spaans Baskenland

Een luxe reis: slapen in Paradores en eten in Michelin* restaurants!

Optelsom:

KLM ticket Ams-Bilbao:               220€

12 dagen huurauto:                     103€

Hotels:                                           498€

Uitgaven ter plaatse:                    474€                                                                       ———+

Totaal                  1295€  p.p.

Een luxe 12-daagse rondreis met huurauto door Spaans Baskenland.

Wil jij...

Pinxtos eten in San Sebastian?

De Picos de Europa bewonderen?

Slapen in luxe Paradores?

Maak dan deze reis!

Itinerary

Dagschema

In september 2024 heb ik een rondreis van 1500 km met een huurauto gemaakt door het noorden van Spanje.

Hieronder staat het schema van dag tot dag:

1 Vlucht Amsterdam- Bilbao

12 Vlucht Bilbao-Amsterdam

Uitgebreid dagverslag

7 sept (75km)

De vlucht van Amsterdam vertrok op tijd en na 2u landden we op Bilbao. De bagage kwam snel en de shuttlebus naar Clickrent, de autoverhuur stond al klaar.
We kregen een Nissan Juke mee en de navigatie van mijn telefoon maakte gelukkig verbinding  met het scherm van de auto, dus ook dat zat mee.
En het was prachtig weer!
Onze eerste stop was bij Gatzelugatxe, een kapel op een rots in de zee die met stenen trappen vanaf het land te bereiken is. Game of thrones maakte hier opnames.
Helaas waren er 2u voor de gereserveerde tijd al ter plekke en moesten we wachten of naar een ander uitzichtpunt lopen voor wat foto’s.
We kozen voor het laatste en vervolgden onze weg.
Bij Cabo Matxitxako stopten we bij de vuurtoren en via Bermeo, Mundaka en Ea reden we langs een mooie kustweg naar Guernica, het stadje waar Picasso het gelijknamige schilderij maakte en waarvan ter plaatse een tegelplateau te zien is.
Het parlementsgebouw Casa de Juntas was alleen op afspraak te bezichtigen maar na een onderonsje met de portier mochten we toch naar binnen!
Het gekleurde glazen dak was indrukwekkend!
Je begrijpt wel waarom het hier de Costa Verde genoemd wordt, het landschap is erg mooi met allemaal groene heuvels met veel bossen die naar Eucalyptus ruiken.
Daarna reden we naar Lekeitio. Parkeren kon alleen buiten het centrum, dus moesten we ruim een kilometer lopen naar de haven met de terrasjes.
We dronken een cafe con leche, kochten er zelf churros bij en liepen terug naar de auto. We reden naar Ondorroa, naar ons hotel:
Hotel Arrigorri Ostatu Jatetxea, €91, te duur en beslist geen aanrader!
‘s Avonds liepen we naar het stadje waar het gezellig druk was op straat. We aten patates bravas en een hamburger, dronken nog wat op een ander terras en liepen terug naar het hotel.
8 sept (65 km)
We ontbeten in het hotel, dat was verrassend goed en kostte maar €7.
 Het was zwaarbewolkt  en bij de eerste stop, Mirador de Elorriaga ging het ook miezeren.
Het uitzicht over de kust was mooi, ondanks de regen.
Gelukkig klaarde het steeds meer op en bij Zumaia liepen we naar het strand waar geologische Flysch formaties te zien zijn, net rotsen van bladerdeeg.
Dat was heel indrukwekkend!
We aten onze eerste pintxos op een terras in de zon en reden verder naar Getaria, waar het museum van modeontwerper Balenciaga is.
Rond 16u kwamen we bij hotel Leonardo in San Sebastian(€148 met ontbijt).
Met de bus gingen we naar het centrum waar het enorm druk was vanwege roeiwedstrijden. Grote groepen studenten liepen door de straten waar soms geen doorkomen aan was maar het was wel gezellig.
We hielden een pintxos kroegentocht en na 4 stops met wijn, bier en sangria namen we de bus terug naar het hotel.
9 sept (130km)

Na het ontbijt namen we de bus naar de Bretxa markt in het centrum. Dat viel tegen, er waren 10 kramen open en de hele vismarkt was afgesloten.
We  shopten nog even, gingen terug met de bus, stapten in onze huurauto en reden in een uur naar Pamplona.
Inmiddels was het tijd voor pintxos en een drankje. We vonden weer een leuke zaak waar hammen aan het plafond hingen. Daarna liepen we naar Plaza del Toro, maar het stadion was gesloten. Door de Rua Estafeta, waar jaarlijks de stieren nog door de straten rennen, gingen we terug naar de parkeergarage, haalden de auto op en reden we naar Olite. In het kasteel is een parador en daar aten en sliepen we. Het was een geweldig hotel!
10 sept (242km)

We vertrokken na een heerlijk ontbijt richting Banderas Reales, een soort woestijn waar Western films (en Game of Thrones) opgenomen worden. We haalden de routekaart op bij het info centrum en begonnen aan het rondje van 34 km. Het was een leuke rondrit in een bijzonder landschap.
Vervolgens reden we naar Logroño in de Rioja streek.
We aten pintxos als lunch en gingen daarna naar het Museo de la Rioja. Ik dacht dat het over wijn ging, maar het bleek een historisch museum te zijn. Beetje saai, maar gelukkig was het gratis!
Vervolgens reden we naar ons hotel in Baños de Rioja. Een dorp van niks, maar een geweldig hotel in een Middeleeuwse toren!(€115 LO)
Rond 19u reden we naar Haro, waar ik een diner gereserveerd had in Los Caños, een Michelin restaurant.
We deelden samen 2 voorgerechten en een hoofdgerecht, want de porties waren gigantisch! En…de prijs was heel betaalbaar. De wijn kostte maar €14 per fles!
11 sept (88km)
Een bodega in de Rioja streek bezoeken kan alleen op afspraak en de minimum prijs is €25 p.p. dus besloten we dat maar niet te doen. Om 9.30u reden we weg. Eerst zagen we alleen maar wijnstruiken maar al snel werden het velden vol zonnebloemen. We reden naar Cartuga de Miraflores, een indrukwekkend klooster.
Daarna stopten we bij een winkelcentrum met een El Corte Ingles, waar we in de uitverkoop kleding kochten.
Vervolgens gingen we naar ons appartement Forum Evolucion Residence(L€49).
Het ligt op 12 min lopen van het centrum met vlakbij gratis parkeren en het is heerlijk ruim en schoon, een aanrader!
We liepen naar het centrum en bekeken o.a. de mooie toegangspoort Arco de Santa Maria en de kathedraal. Er woedde ook een brand in een restaurant in het centrum dus de brandweer was in actie. Na een liter sangria met patates bravas liepen we terug naar het appartement.
12 sept (178km)

Het was prachtig weer. We maakten zelf een ontbijt en reden naar hotel Léon Camino.
(LO €74)
We checkten in en wandelden naar het San Marco klooster waar ook een parador in zit maar die helaas boven de begroting lag om te overnachten.
Door de winkelstraat liepen we langs farmacia Merino, de oudste van Léon (uit 1827) en vervolgens naar de kathedraal. Een gigantisch bouwwerk met heel decoratief de letters LEON ervoor.
We bekeken Gaudi’s Casa Botines van de buitenkant.
We dronken wat op een terras in de zon op de Plaza Mayor en namen een taxi terug naar het hotel (€5) om ons om te kleden voor het diner in bistro Carea wat een Michelin ster heeft.
Het eten was heerlijk, we aten garnalenkroketjes, tuna tataki en beef chop, een soort entrecote. En het was ook betaalbaar!
13 sept. (118km)

Toen we wakker werden was het prachtig weer, maar heel koud, slechts 8 graden! Léon ligt op bijna 1000m, vandaar.
Rond 10.30u vertrokken we naar onze volgende bestemming: Oviedo.
We melden ons bij hotel Nap Oviedo (LO€ 74), parkeerden de auto en liepen naar het centrum. Daar waren de voorbereidingen aan de gang voor het San Mateo feest. Een groot podium werd opgebouwd en veel eet en drink terrasjes.
We bekeken het beeld van Woody Allen, die hier een film opgenomen heeft en het beeld van Botero. We liepen langs de kathedraal en gingen naar de cider straat, waar de obers van grote hoogte de cider in de glazen schonken, erg leuk om te zien!
We bestelden ook een fles maar wist eigenlijk al dat we het niet lekker zouden vinden en dat klopte, bah wat een bocht!
‘s Avonds liepen we nog een rondje door de feestvierende stad, het was superdruk en erg gezellig.
14 sept. (85km)

We hadden inmiddels wel een beetje genoeg van Spaanse steden met kathedralen en kerken en reden in een uur naar Ribadesella aan de kust, naar hotel Terenes Playa (LO€103).
De kamer was al klaar en hij was nog mooi ook: met een balkon en uitzicht op het zwembad!
We hadden kaartjes voor de Cueva Tito Bustillo grot met prehistorische tekeningen van paarden en herten, was indrukwekkend alleen was de rondleiding in het Spaans en dat was slecht te volgen.
Na een lunch op een terras aan de haven liepen we verder naar Ermita de la Guia, een kapel boven op een heuvel met werkelijk prachtig uitzicht over de zee, het strand en het stadje.
Terug in het hotel relaxten we een paar uurtjes bij het zwembad.
‘s Avonds aten we heerlijke St. Jacobs schelpen aan de haven

15 sept. (150km)

We stonden op met alweer een strakblauwe lucht, ongelofelijk! Hadden we echt niet verwacht, dat geweldige weer.
Vandaag stond een rondrit door de Picos de Europa op het programma. De eerste stop was in Cangas de Onis, een gezellig plaatsje waar het vandaag ook markt was.
We bewonderden de Romeinse brug, dronken koffie op een terras in de zon en reden weer verder langs mooie uitzichtpunten. Soms reden we door zulke smalle kloven dat het passeren van een bus of een camper (heel populair hier) echt lastig was.
In Riaño lunchten we en bezochten we “El banco mas bonito”, waar het uitzicht inderdaad prachtig was. Daarna reden we weer verder. Na ontelbare haarspeldbochten kwamen we aan in Potes, een gezellig dorp aan een riviertje. We dronken wat op een terras en reden daarna naar hotel Jisu (€71, ontbijt voor €3,50).
We kregen een mooie kamer, relaxten even en om 20u reden we terug naar Potes voor het diner.
16 sept (78km)

Toen we opstonden was het 10gr, brrr.! Maar de zon scheen dus warmde het snel op. Na het ontbijt stopten we nog even op de markt van Potes, maar er was niet veel aan. We vertrokken  richting de kust maar onderweg waren er op 5 plekken wegwerkzaamheden aan de gang om de smalle weg te verbreden, dat kostte ons een uur extra.
In San Vicente dronken we koffie aan de kust waar bij eb de ria’s droogvallen, een mooi gezicht!
De volgende stop was Comillas, waar we het Caprichio bezochten, een villa ontworpen door Gaudi, echt bijzonder!
Daarna reden we naar ons hotel in Santillada del Mar, de parador de Gil Blas. (L €116)
We kregen een prachtige kamer met een balkon in de zon, dus daar bleven we maar even uitrusten.
Rond 18u liepen we nog een rondje over de Middeleeuwse straatjes langs kerken en paleizen. Het is een van de mooiste stadjes in Spanje en kan zo in een filmdecor.
Het diner in de parador was weer bijzonder, de service is vanwege personeelstekort enorm traag (een drankje kwam pas na een half uur) maar we waren dit keer voorbereid door de vorige ervaring.
17 sept. (33km)

In een half uur reden we naar strandhotel Chiqui ( L €97) in Santander. De kamer kijkt uit over het Sardinero strand waar veel surfers in zee te zien zijn.
Het hotel heeft een prachtige infinity pool maar het water was erg koud, brrrr.
We luierden in de zon bij het zwembad en om 17u namen we de bus naar de stad.
18 sept (108km)
Vandaag hebben we eerst nog even geluierd op het strand en bij het zwembad.
Daarna reden we in een uur naar Bilbao, naar hotel Igeretxe (L €88) in Getxo aan het strand.
Vandaar was het 10 min. lopen naar het metrostation Neguri en in 20 min stonden we in Casco Viejo, de oude wijk van de stad met sfeervolle straatjes. We liepen naar Plaza Nuevo waar veel terrassen met pintxos barretjes zijn. Het is moeilijk kiezen tussen al die lekkere hapjes!
We bekeken de kathedraal, liepen over de brug naar het nieuwe gedeelte, aten nog meer pinxtos en gingen voldaan terug naar het hotel.
19 sept
Met de metro gingen we naar het centrum om het beroemde Guggenheim museum te bezoeken. Kaartjes had ik al online gekocht (€15) dus waren we snel binnen. We bezochten de tentoonstellingen, waaronder de tulpenbos van Jeff Koons en vervolgens de flowerpuppy en de spin die buiten te zien zijn en waarvoor je geen kaartje nodig hebt.
We namen de tram naar Mercado de la Ribera waar ook veel pintxos te koop waren, liepen door de oude stad, dronken nog wat op een terras en moesten toen terug naar het hotel.
We brachten de auto terug naar Clickrent, we hadden totaal toch nog 1500 kmgereden!
Ze brachten ons met de shuttlebus naar het vliegveld, de reis zat erop.
Noord Spanje is een aanrader!