TRAVEL TEACHER

CHINA & Phuket

china reis

OPTELSOM:

Vliegticket    (open jaw)                                  Ams-Beijing/Phuket-Ams € 688
Binnenlandse vlucht         € 110
Vlucht Macao-Phuket        € 155
Treintickets                         € 146
Hotels                                  € 608
Uitgaven ter plaatse*        € 721
                                          ———— +
                                           €  2565 p.p.

*eten/drinken, entrees, attracties etc.

Wil jij……………….

3 weken naar China met aansluitend een strandweek op Phuket / Koh PhiPhi, slapen in      luxe hotels voor €2500 all in?

Maak dan deze reis, want ik geef als rapportcijfer een ……….10!

Intinerary

Dagschema

In 2019 heb ik een ( luxe) rondreis gemaakt door China, van Beijing naar Hong Kong/ Macao met aansluitend een strandweek op Phuket/ Thailand.

Dit is het schema van dag tot dag:

1   Vlucht van Brussel naar Beijing

Day to day

Uitgebreid dagverslag

21 juli
De vlucht met Aeroflot van Brussel naar Moskou vertrok op tijd en 3u later waren we er.(688€)
Aeroflot is een prima maatschappij, ik heb al eerder met ze gevlogen en dat was goed bevallen. Ik vind hun uniform wel heel bijzonder, net de Thunderbirds!
Helaas hadden we een overstap van 5u, maar we vonden lekkere relaxstoelen, even Netflix gekeken dus de tijd ging snel.
De 2e vlucht naar Beijing duurde net geen 7u maar het was een nachtvlucht en daardoor toch wel heel vermoeiend.

22 juli
De shuttlebus van het vliegveld naar de stad stopte vlakbij het hotel, dat was fijn en ook het hotel is prima:
(Howard Johnson Paragon Hotel , 67€ per kamer/ p nacht).
We zijn eerst onze bestelde treintickets gaan ophalen (het station ligt tegenover het hotel en het metrostation ook) en een metrokaart gaan kopen en dat verliep prima.
Daarna gingen we met de metro naar de Hutongs.
Dat zijn oude wijken met smalle straatjes, het authentieke Beijing zeg maar.
Vervolgens best nog lange route gelopen langs de Bell tower en de Drum tower en naar een aantal tempels. Het was zwaar bewolkt en 30 graden.
Na een heerlijke Kung Pao chicken (de serveerster gebruikte een vertaalapp, zo grappig) gingen we terug naar het hotel.

23 juli.
Vandaag ging het een en ander mis.
De dag begon goed, het was prachtig weer, zon en een strakblauwe lucht. Na een uitgebreid ontbijt gingen we naar het Tiananmen plein.
Er stond een enorme rij voor de security om het plein op te komen maar na een half uur konden we verder. Mijn tas mocht niet mee, die moest in een locker dus paspoorten eruit en fototoestel in mijn broekzak gedaan en weer in een rij van een uur gaan staan voor het mausoleum van Mao. Het was inmiddels zeker 35 graden in de volle zon maar je moet er wat voor over hebben om de grote leider opgebaard te zien liggen, haha!
Bij de laatste securitypost werden we gefouilleerd en wat bleek: het fototoestel mocht niet mee naar binnen, ook niet in een afgesloten broekzak! Telefoon met camera was geen probleem, maar die camera mocht niet. Er was geen tijd meer om die naar de locker te brengen, achter ons sloten de hekken al en toen heeft T zich opgeofferd en bleef buiten met de camera. Was echt waardeloos!
Daarna gingen we naar de Verboden Stad, bleken alle 80.000!!! kaarten voor die dag én de volgende dag al uitverkocht!
Het zat lekker mee, dus hebben we de planning maar omgegooid en zijn we naar het zomerpaleis gegaan.
Dat was leuk en de rest van de dag ging alles goed. ‘s Avonds hebben we lekker sushi gegeten en in het hotel heeft de conciërge geholpen om kaartjes voor de Verboden Stad voor donderdag te bestellen want die site was in het chinees, lekker handig!
Kan T gelijk in de herkansing om Mao te zien!

Klik HIER voor mijn review over (3 dagen van tevoren) kaartjes kopen voor de Verboden Stad en voor het bezoek aan Mao!

24 juli.
Vandaag stond de GROTE MUUR op het programma!
We wilden eerst met het OV gaan, maar konden entreetickets en een shuttlebus regelen voor 20€ pp (=geen geld voor een wereldwonder!) en dat was een goede keuze.
De bus vertrok om 7.45u.
Bij MuTian Yu aangekomen koos 90% van de bus om met de gondel naar wachttoren 14 te gaan dus namen wij de stoeltjeslift naar wachttoren nr.6.
Het was daar heerlijk rustig en konden zelfs foto’s maken zonder andere mensen er op, een wonder voor China!
De wandeling op de muur was geweldig maar zo vermoeiend, zelfs op 1000m hoogte was het bloedheet en je klimt steeds omhoog en omlaag.
We zijn voorbij toren 11 gelopen en toen weer terug gegaan naar nr. 6 waar we met een toboggan ( metalen rodelbaan met sleetjes) weer terug gegleden zijn naar beneden, wat superleuk was om te doen!
Als lunch hadden we sweet & sour chicken bij een Chinees restaurant waar ze ook verse forel serveerden.
Om 16u waren we terug in Beijing.
Op aanraden van de gids uit de shuttlebus gingen we toen naar de Pearl market waar ik een echte;) Kipling reistas heb gekocht voor 13€.
Het communistische China is inmiddels behoorlijk verwesterd. Er zijn supermoderne shoppingmalls met alle bekende merken ( Apple, McD en H&M)en iedereen betaalt hier al met zijn telefoon.
De dag werd met nog een hoogtepunt afgesloten: we zijn Peking eend gaan eten!
De chef sneed het beest in stukjes en de serveerster deed voor hoe je daar een miniwrap van draaide.
Het smaakte bijzonder maar het was niet voor herhaling vatbaar….

Klik HIER voor tips voor een trip naar de Grote Muur!

25 juli.
Vandaag vertrokken we vroeg om T de herkansing te geven Mao te zien.
We doen alles met de metro, lekker snel en koel.
Om 8u waren we er al, maar de rij was nog langer dan eergisteren. Na 1,5u in de brandende zon schuifelden we langs de baar. Hij lag er nog steeds mooi bij, haha!
Vervolgens gingen we naar de Verboden Stad. Wonder boven wonder waren we in 5 min. binnen. Het was superdruk en snikheet, zeker 40gr. We hebben zeker 3 liter water pp gedronken en hoefden niet naar de wc, je zweette alles eruit. Ik vond een paraplu en daar heb ik dankbaar als parasol gebruik van gemaakt.
De stad was indrukwekkend en heel uitgestrekt.
‘s Avonds aten we in een leuk restaurant : loempia’s vooraf, daarna Kung Pao shrimp en sweet and sour pork met allebei een halve liter bier. Wijn hadden ze niet en ik kon geen water meer zien. En dit alles voor totaal 14€!
Internet is een drama. We proberen de Chinese firewalls te omzeilen met een VPN abonnement, maar het werkt al 2 dagen heel slecht. Je mag blij zijn als je 10 min. verbinding hebt in 1 uur proberen.

26 juli
Na een uitgebreid ontbijt gingen we naar het Heavenly park. Er was een soort huwelijksmarkt aan de gang waar ouders hun volwassen kinderen probeerden te koppelen d.m.v. A4-tjes met info en foto, maar wij mochten daarvan geen foto’s maken.
Verder stonden er mooie pagoda’s in het park. Een paar keer wilden er mensen met mij op de foto.
Om 12u checkten we uit bij het hotel en namen we een taxi naar het station voor de reis van 1216km per bullet trein naar Xian.(52€)
Hij reed ruim 300km p/u en na 4u en 20 min. waren we er. De taxirit van 30 min. naar het hotel kostte maar 6,50€.
Het hotel is uitstekend: Grand Soluxe Hotel Xi’an,  50€ pkpn.
In eerste instantie was de kamer op de 2e verdieping, maar toen ik zei dat ik gevraagd had om een kamer op een hoge verdieping kregen we een upgrade naar een suite op de 12e.
Echt supergroot en mooi!
Daarna gingen we eten in een hot pot restaurant, een soort fondue in 3 verschillende soepen waarvan 1 heel spicy was!

27 juli
Vanmorgen eerst uitgeslapen, ontbeten en op ons gemak met de bus (ruim 1 u, kostte nog geen 1€) naar het Terracotta leger.
Tegen het advies in om heel vroeg te gaan, want de ervaring bij Mao had ons geleerd dat iedereen juist vroeg gaat.
Het was druk maar niet idioot druk, alleen bloedheet. Maar het was het dubbel en dwars waard.
Van de 6000 beelden hebben ze er nu 2000 opgegraven en weer in elkaar gepuzzeld en het is een ongelofelijk gezicht, zo indrukwekkend!
We hebben er ruim 4u rondgelopen, een leuke film gezien en natuurlijk een beeldje als souvenir gekocht.
Terug in Xi’an zijn we met bus 5 (0,13€) naar de Big Goose pagoda gegaan, daar waren leuke winkeltjes en om 20u begon een fonteinenshow met licht en muziek.
Na lekker gegeten te hebben (black pepper tenderloin beef) gingen we terug naar het Grand Soluxe hotel waar het heerlijk slapen was in de suite.

Terracotta leger

28 juli
Xi’an is een mooie moderne schone stad met overal keurig gesnoeide struiken en veel bloemen, de rozen bloeien langs de weg.
Vandaag gingen we fietsen op de stadsmuur, een rondrit van 14 km.
Het was erg leuk maar zooo warm, eigenlijk wilde ik het opgeven na 10 km want zelfs met mijn parasol op was het ruim 40graden, maar na een pauze hebben we het toch afgemaakt.
Ik ben nog bijna gevallen over een kabelgoot die hoger was dan gedacht en omdat ik met 1 hand mijn paraplu vast had sloeg mijn stuur bijna om, ging maar net goed!
Daarna hebben we de Bell tower en de Drum tower bewonderd en zijn we door de Muslim quarter gelopen waar een straat was met allemaal eetstandjes. Ik heb versgeperst granaatappelsap gekocht en een soort gevuld gefrituurd broodje wat echt heerlijk smaakte.
Er waren ook spiezen met inktvissen, krekels en sprinkhanen te koop en gebraden schapenpoten, we hebben de foto’s nog….
In de restaurants kun je ook dingen bestellen als duck blood soup of pig intestines maar ook daar wagen we ons niet aan, brrrrr.
Wij hebben weer heerlijk gegeten in een aanrader van tripadvisor, moesten incl. 3 bier 11€ afrekenen, een nieuw record!

29 juli
Vanmorgen stonden we op met regen en dat scheelde 10 graden qua temperatuur. We gingen met de airport shuttlebus naar het vliegveld voor onze vlucht met Sichuan airlines naar Zhangjiajie. (110€)
Het was een splinternieuw toestel en toen we lege stoelen bij de exit zagen hebben we met de stewardess kunnen regelen dat we daar konden gaan zitten.
Een meevallertje.
De vlucht duurde 1,5u, de koffers kwamen snel op de band en in de hal stond een man met onze naam op een papier ons op te wachten voor de free shuttle naar het Sunshine hotel, 59€ pkpn.
Het leek wel een Disneyhotel, heel groot en de kamer deed niet onder voor de suite van gisteren.
Het ligt wel buiten het centrum dus besloten we om in het hotel te eten, er was een uitgebreid buffet.

30a

30 juli
Vandaag wilden we met een kabelbaan van 7 km (echt waar) naar Tianmen mountain maar helaas, alle tickets waren al uitverkocht dus moesten we met het busje over de weg met 99 bochten. Was ook leuk.
We hebben de hele dag daar rondgelopen en genoten van de mooie uitzichten, Heavens Gate bewonderd en over de glazen skywalks gelopen.
De trap heeft 1000 treden maar er gaat ook (tegen betaling) een roltrap naar boven.
Wij hebben gewoon betaald, het was te zwaar in die hitte en we moesten nog een hele dag lopen.
Het is echt een prachtig park, lees mijn review op tripadvisor maar.
Om 16u sloeg het weer om, eerst alleen dikke mist maar al snel gevolgd door een wolkbreuk met onweer.
Toen zijn we maar terug gegaan, hebben in het stadje een heerlijke jianbing ( gevulde hartige pannenkoek) gegeten en daarna een taxi naar het hotel genomen.

Lees HIER mijn tips over een bezoek aan Tianmen mountain!

31 juli
Na het ontbijt gingen we met een taxi naar onze volgende bestemming: Wulingyuan. Het is een heel gezellig stadje, mooi gelegen aan een rivier.
Het hotel ligt midden in het stadje en we kregen een mooie kamer met balkon en uitzicht op de rivier: het Zhi Shang Luxury Hotel, 35€ pkpn.
Lees mijn review op tripadvisor maar.
De eigenaar was ontzettend behulpzaam en met zijn spraak/vertaal app bedacht hij een leuk programma om het Nationale Park (het ‘Avatar’ gebergte) te bezoeken.
We liepen naar de ingang en gingen met een parkbus naar de 1e stop, Three mile gallery waar we een mooie wandeling gemaakt hebben.
Daarna gingen we met de parkbus naar Golden Whip stream,  een riviertje dat door een prachtige kloof loopt en waar we nog 3,5u langs gelopen hebben. Hier kon je het bijzondere gebergte vanaf de grond bekijken.
Alles bij elkaar hebben we toch 5u gelopen, het voelde als 10u door de hitte, maar niet geklaagd want het weer was schitterend.
Op weg naar huis een fles wijn gekocht, merk ‘The great wall’. Smaakte best wel great na al dat bier!

Lees HIER mijn review over het Zhi Shang/Z-up  hotel!

1 aug.
De superaardige eigenaar van het hotel regelde de buskaartjes voor ons voor morgen, dat scheelde weer een hoop gedoe.
Vandaag stond Tianzi mountain op het programma en met een kabelbaan gingen we langs mooie toppen omhoog. De bergen zijn heel bijzonder, kijk maar op de foto’s. Begrijpelijk dat ze als inspiratie voor de film Avatar gebruikt zijn. Met een parkbus hebben we alle mooie uitzichtspunten bezocht met namen als Enchanted terrace, Heavens peak, Greatest natural bridge en Avatar Hallelujah mountain.
Het was echt heel mooi.
Na een lange dag gingen we weer naar beneden met de Bailong elevator, een lift van 300m hoogte langs de rotswand.
T heeft nog een beenmassage genomen van 1u voor 6€, want de afgelopen 10 dagen hebben we heel wat kilometers gelopen.
‘s Avonds voor het eerst niet lekker gegeten. In een local restaurantje dachten we kung pao chicken besteld te hebben, kwam er een in stukjes gehakte vette kip met botten en andere herkenbare delen erin, brrrr!
We zijn toch maar ergens anders pineapple pork gaan eten en hebben nog een gezond sapje gehaald in de sapbar.

2 aug.
Vandaag hadden we een lange reis voor de boeg maar het is ook een rustdag voor onze benen.
Eerst 4,5u met de bus naar Changsa, helaas kwam de bus niet bij het goede bus/treinstation aan maar dat wisten we, dus toen nog 40 min met de metro naar de andere kant van de stad. De overstaptijd van 2u bleek maar krap want 10 min. voor vertrek waren we bij de trein, pffff!
In 2u sjeesde deze bullet trein naar Guilin. (26€)
Met de taxi waren we snel in het hostel wat supercentraal gelegen is, vlakbij de nightmarket en het meer met de pagoda’s :
het Guilin Central Wada Hostel, 27€ pkpn
Na het eten zijn we nog even door de winkelstraat gelopen en hebben daarna een rugzakje klaargemaakt voor morgen.

3 aug.
De bagage ging in de opslag en met een klein rugzakje vertrokken we naar de bus die om 9u naar Ping An vertrok, beroemd om de rijstterrassen. Na 2u kwamen we aan maar vanaf de P plaats moesten we nog een half uur omhoog klimmen naar het hotel:
Longji Holiday Hotel, 30€ pkpn
De omgeving is echt schitterend en na de lunch zijn we een wandeling naar 2 uitzichtspunten gaan maken.
Het is hier ongelofelijk mooi, kijk maar naar de foto!
Tot nu toe zagen we weinig Nederlandse toeristen, de verhouding was 1:10.000 schat ik maar in het restaurant zat ineens een groep landgenoten, en dat in het middle of nowhere dorp Ping An!
De lokale specialiteit hier is Bamboo rice, de rijst wordt in bamboe gestopt en gegaard op een BBQ. Smaakte bijzonder!

4 aug
Vanmorgen om 8u vertrokken we voor de hike naar Bazhai die 4u zou duren.
Het begon met een stevige klim van een half uur maar gelukkig was het nog niet zo warm. Daarna volgden we de route aan de hand van foto’s want de wegwijzers hielden al snel op.
Onderweg zagen we nog een groep mensen met gekleurde parasols bij een oud rijstveld.
Toen we vroegen wat er aan de hand was werd gezegd dat ‘an old lady is going to the other gods’. Een begrafenis dus.
Het was een vermoeiende maar mooie wandeling (lees mijn review op tripadvisor) en onderweg kwamen we regelmatig Yao vrouwen tegen die (tegen en kleine vergoeding) hun lange haar wilden laten zien. Dat knipten ze voor het laatst op hun 18e en inmiddels kwam het bijna tot op de grond!
Het landschap werd echt mooi toen we de rijstterrassen van Bazhai bereikten.
We hadden echter weinig tijd over om daarvan te genieten want inmiddels was het 13u, al een uur later dan gepland terwijl we flink doorgelopen hadden en we moesten nog naar beneden waar om 14u de bus vertrok naar Guilin.
Na 6u lopen kwamen we precies op tijd bij de bus.
De weg naar beneden was zo smal dat 2 bussen elkaar amper konden passeren dus dat gaf veel oponthoud omdat ze constant elkaar bijna vastreden en heen en weer moesten steken.

China2

Lees HIER mijn tips over de hike naar Bazhai met wegwijs foto’s!

5 aug
Vanmorgen kwam een bus ons ophalen voor de boottocht over de Li rivier naar Yangshuo. Ik heb geprobeerd om een enkele reis te regelen maar dat is niet gelukt, het werd toch een tour, lees mijn review maar.
Deze tocht is zo mooi, mis dit niet!
De rivier slingert zich door het karstgebergte, net een Chinees schilderij, echt prachtig! Onderweg kregen we nog een lunch die best goed smaakte.
Na 4u kwamen we aan en met een taxi gingen we naar het hotel wat net buiten Yangshuo ligt met mooi uitzicht op het karstgebergte én een zwembadje:
het Yangshuo Sudder Street Guesthouse, 26€ pkpn.
Daar zijn we maar de rest van de middag in gaan liggen.
‘s Avonds fietsten we met de (gratis) hotelfietsen naar het centrum en daar wisten we niet wat we zagen:
De stad is het Salou van China!
Keiharde muziek overal, zelfs met animeermeisjes achter de ramen, neon reclames, McD en de Pizzahut, en het zag zwart van de mensen. Echt ongelofelijk!
We waren blij dat we terug konden naar ons rustige hotelletje.

Lees HIER waarom ik toch een Li river cruise/tour geboekt heb i.p.v. “Li river do it yourself”.

6 aug.
Wat een topdag!
Het begon al met de uiterst verstandige keuze om vandaag geen 30km te gaan fietsen (met de 14km van Xi’an nog in gedachte) maar om een elektrische scooter te huren voor slechts 8€ per dag én met een heerlijke parasol boven je hoofd zoals iedereen hier heeft.
Wat een goede beslissing, we tuften moeiteloos in de schaduw met een lekker windje naar onze bestemming: Yulong river scenic area en Moonhill, een heuvel met een gat bovenin in de vorm van een halve maan.
Op een brug stonden we foto’s te maken toen een helikopter vlakbij landde en ik bedacht dat dit wel de ultieme omgeving was voor een helikoptervlucht die nog op mijn bucketlist stond. Even wat info opgevraagd (kostte 75€ pp , een koopje) en na een half uur gingen we de lucht in en het was FANTASTISCH!
Het uitzicht op het karstgebergte , de Yulong rivier met de bamboevlotjes en tenslotte over Moonhill vliegen i.p.v. omhoog te klimmen …….het was WOW!!!
Wat een kick, ik heb de rest van de dag na gestuiterd, wat een ervaring!
Daarna hebben we bij Moonhill geluncht, nog wat foto’s vanaf de grond genomen en halverwege de middag gingen we terug en hebben we in het zwembad heerlijk geluierd.
Toen kwam nog een hoogtepunt. In het ho(s)tel kon je je opgeven voor een shared dining voor 25Y (3,50€)pp.
Er kwamen 11 gerechten op tafel en het smaakte allemaal even heerlijk, eigenlijk het lekkerste van alle maaltijden tot nu toe.
Toen nog even met de scooter naar het centrum gereden om treinkaartjes te halen voor overmorgen naar Guilin, maar er was niemand bij het loket terwijl het licht gewoon brandde.

Lees HIER mijn review van het Sudder Street guesthouse!

7 aug.
Het was de voorzienigheid die ons belette om treinkaartjes te kopen, want in het hotel hoorden we dat je een taxi kon regelen naar Guilin voor 120Y (15€) terwijl we hetzelfde bedrag kwijt waren geweest om met 3 overstappen het treinstation te bereiken waar de bullet trein naar Hong Kong zou vertrekken.
De ophaal afspraak met de taxi was snel gemaakt en vervolgens huurden we weer een scooter en gingen we naar een ander gedeelte van de Yulong rivier.
Onderweg kwamen we langs een schitterende lotusvijver vol in bloei dus werden er veel te veel foto’s gemaakt maar het was ook zo mooi.
Daarna gingen we naar een opstapplaats waar de bamboevlotten vertrokken voor een tocht over de rivier, maar daar was alles uitverkocht.
Bij de volgende wharf hadden we meer geluk en konden we tegen een veel minder bedrag gaan varen. Wij blij, maar achteraf viel het tegen omdat je hier een rondje maakte over een zijrivier i.p.v. stroomafwaarts te gaan.
Toen we verder gingen en langs een volgende wharf kwamen zijn we toch opnieuw met een bamboevlot gaan varen en dit keer was het wel leuk. We gingen ook 4 watervalletjes af waarbij je flink nat werd en op 1 bleven we zelfs steken, haha!
Daarna gingen we terug, nog even lekker gezwommen en weer een shared dinner gegeten wat wederom heerlijk was.

8 aug.
De taxi kwam en in 1,5u waren op het treinstation Guilin West.
De trein vertrok  precies op tijd en onderweg stopte hij nog in Guangzhou(68€).
Na 3,5u waren we in Hong Kong
en namen we een taxi naar het hotel wat centraal gelegen is en op loopafstand van de Ladies Market (Hotel Metropark Mongkok, 72€ pkpn).
We zijn over de markt gelopen en hebben lekker sushi gegeten.

9 aug.
Met een taxi gingen we naar de ferryterminal voor de overtocht naar Macau.
Na een uur met een draagvleugelboot waren we er.
Macau is echt duur, deze 2 nachten zijn het duurste van de hele vakantie maar dan slapen we wel in een 5* hotel, het Royal Macau (133€ pkpn).
We hebben eerst een paar uur door het oude Portugese gedeelte gelopen, was gezellig druk maar nog steeds erg warm, zo’n 38gr met een hele hoge luchtvochtigheid. Maar ik klaag nooit over mooi weer en tot nu toe hebben we echt geboft.
De lunch was bij MacD, we waren even klaar met Chinees eten.
Daarna zijn we even gaan zwemmen en vervolgens gingen we naar de casino’s.
Het is net Las Vegas, je hebt het MGM en City of Dreams, een bizar gebouw met een gat er in. Bij het Wynn casino ga je met een gondelbaan het hotel binnen, echt bizar!
Nou, de goklust vergaat je hier snel want de minimum inzet is 40€!
We zagen een nog jonge Chinees die per keer 2500€ inzette en 1x zelfs 6000€, echt niet normaal!
Tenslotte hebben we lekker tapas gegeten en bij de fonteinenshow staan kijken, was superleuk.

10 aug.
In het park voor het hotel werd vanmorgen aan Tai Chi gedaan, was leuk om te zien.
Wij gingen met de bus naar de Giant Panda’s, alleen jammer dat de conciërge van het hotel foute info gaf zodat we verkeerd uitstapten en alsnog 15 min. moesten lopen in de bloedhitte (maar ik klaag niet;).
De entree was maar 1,20€ en in het paviljoen was het gelukkig lekker koel. Er waren 3 panda’s die in eerste instantie alleen maar lagen te slapen, maar gelukkig kwamen ze allemaal in beweging en 1 klom zelfs in een boom!
Volgens de bewaker hadden we geluk want die panda was nieuw en had zich 3 weken niet laten zien tot vandaag en die werd juist superactief! Het was heel leuk.
Daarna gingen we met de bus terug naar 3 andere casino’s: Studio City, Parisian met een nep Eiffeltoren en het Venetian met gondels in een kanaal. In het 1e casino ontdekten we een roulettetafel waar je 6€ in kon zetten, dat viel mee dus hebben we ook even gespeeld maar je voelt je wel lullig tussen de Chinezen die stapels tegelijk inzetten. We verloren wat en wonnen wat maar gingen toch met verlies weg. Het was wel leuk om even gespeeld te hebben.
Tenslotte hebben we op de valreep nog Sizzling Plate gegeten, hadden we nog niet gehad. Ik moet zeggen dat mijn chopstick skills aardig verbeterd zijn de afgelopen weken!
Na nogmaals een fonteinenshow gezien te hebben gingen we terug naar het hotel.

11 aug
Een taxi bracht ons naar het vliegveld van Macau (gelukkig vlogen we niet vanaf Hong Kong, daar waren alle vluchten gecancelled i.v.m. de protestdemonstraties en met Air Asia vlogen we in 3u naar Phuket (155€).
Het weer bij aankomst viel tegen, het was zwaar bewolkt en er vielen stortbuien.
Met een minibus reden we naar het hotel in Patong, wat op 3min.lopen van zowel het strand als het centrum ligt: Hotel Andaman Embrace Patong, 37€ pkpn.
Om 16u begon happy hour, maar de mojito’s smaakten helaas naar niks.
Toen zijn we het stadje ingelopen en midden in het centrum is Bangla street, alweer het Salou 2.0 maar nu van Thailand. Keiharde muziek, overal animeer meisjes en aanbod voor pingpong shows.
We zijn maar snel doorgelopen naar de Banzaai nightmarket waar we heerlijk op straat gegeten hebben.

12 aug.
Het was stralend weer.
De temperatuur was heerlijk, zo’n 10 graden koeler dan China met een zeebriesje.
In mijn enthousiasme heb ik die dag iets te lang in de zon gelegen, wat ‘s avonds goed zichtbaar/voelbaar was helaas.
Aan het eind van de dag hebben we nog een keer mojito’s besteld bij een andere barman en gelukkig waren deze perfect.

13 aug.
Vandaag was het weer prachtig weer en hebben we op het strand 2 bedjes en een parasol gehuurd waar we de hele dag lekker onder gelegen hebben.
Er zijn hoge golven, het is heerlijk om te zwemmen maar er werd wel een man door de strandwacht uit het water gevist, je wordt hier goed in de gaten gehouden.
Er was vlakbij een foodcourt waar we lekkere loempia’s gegeten hebben als lunch met een zalige mango/passievrucht fruitshake.
Aan het eind van de middag hebben we een overtocht geboekt naar Koh Phi Phi en weer in het zwembad gezwommen.
Op de nightmarket hebben we weer lekker Pad Thai en Tom Kha Kai gegeten.

Plan eenvoudig jouw droomreis

14 aug.

We werden opgehaald om naar de haven te gaan waar de ferry vertrok naar Koh Phi Phi, het retourticket met transfers kostte maar 16,50€.

Eerst zaten we lekker in de zon aan dek maar onderweg trok het helemaal dicht en begon het te regenen.
Gelukkig duurde dat hooguit 20 min. en daarna brak het weer open.
Aan de pier werden we opgewacht door het bootje van het hotel om ons naar Long beach te brengen.
De bungalowtjes van het Paradise beach hotel liggen aan een spierwit palmenstrand en de kleur van het water is schitterend turquoise.
Het voelt hier als Expeditie Robinson, het zalige nietsdoen kan beginnen!
Lekker zwemmen, lezen, luieren, daar waren we wel aan toe.
Het eten  (een groene en een rode Thaise curry) aan het strand was ook geweldig.

15 aug
Ontbijtje op het strand, zwemmen, zonnen, lezen, etc.
Helaas trok het vanmiddag dicht en regende het regelmatig, zo jammer!

16 aug.
Helaas was het nog steeds zwaar bewolkt dus besloten we om de boot van 11u terug naar Phuket te nemen i.p.v. 14u, maar daar ging het even mis.
De boot van 11u was van een andere company en die mochten we niet zomaar nemen (wat de dame bij de receptie wel beweerd had).
Dus dat werd wachten of bijbetalen en het werd het laatste.  Tja, het zit ook wel eens tegen. Terug op Phuket hadden we voor een ander hotel gekozen,
het Seaview Patong hotel, 42€ pkpn.
Was prima en we hadden een mooi uitzicht op het zwembad en de zee.

17 aug.
De laatste dag hebben we geluierd op het strand, geshopt en lekker gegeten.

18 aug.
Met Aeroflot vlogen we via Moskou terug naar Amsterdam, het verliep allemaal vlot.

Het was weer een geweldige reis!