Travel Teacher

BORNEO & filipijnen

filipijnen en borneo reis

OPTELSOM:

Ticket Ams-Hong Kong                                British Airways:                               € 640
Overige vliegtickets:                       € 357
Hotels (van tevoren geboekt):      € 142
Alle uitgaven ter plaatse*:          € 1374
                                               —————+
Totaal :                                            € 2513 p.p.

*overige hotels, eten/drinken, vervoer, entrees, attracties etc.

jouw droomreis naar de filipijnen

Wil jij.....

Maak dan deze reis, want ik geef als rapportcijfer......een 10 !

Intinerary

Dagschema

In 2016 heb ik een rondreis gemaakt naar Hong Kong, Kuala Lumpur, Borneo en 3 eilanden van de Filipijnen: Palawan, Cebu en Bohol.

Dit is het schema van dag tot dag:

1   Vlucht naar Hong Kong

Day to day

Uitgebreid dagverslag

14/15 juli
Met British Airways vlogen we via Londen naar Hong Kong. (640€)
Deze rondreis start in Hong Kong omdat mijn dochter daar een half jaar ging wonen tijdens het exchange programma van haar studie en we haar kamer gingen bekijken, maar je zou deze reis ook in Kuala Lumpur kunnen starten!

Na aankomst in Hong Kong op 15 juli gingen we met de metro naar het Ramada Harbour View hotel, koffers uitgepakt en daarna zijn we met de dubbeldek tram en een bus naar Victoria Peak gegaan voor het geweldige uitzicht over de stad.
Op de terugweg hebben we de peak tram genomen.

Victoria Peak
Tip: Ga links zitten voor het mooiste uitzicht. Natuurlijk kun je ook omhoog met deze tram, maar de tram omhoog is veel drukker. Ga dan wel rechts zitten!
PEAKTRAM
Peak Tram
Hong Kong

16 juli
In Hong Kong is zoveel te zien (kijk maar op tripadvisor.nl), je kan er rustig een week verblijven. Maar wij waren hier voor de 4e keer, dus besloten we naar de Chi Lin nunnery gegaan, een nonnenklooster met een mooie tempel met ernaast een prachtige tuin.
Daarna gingen we naar de Sik Sik Yuen Wong Tai Sin Temple, een Taoïstische tempel en die was ook erg mooi.
Veel mensen staken wierook aan en gingen bidden voor gezondheid en geluk.
Daarna zijn we via de flower market road naar de birdmarket gegaan waar behalve vogels ook veel insecten verkocht werden.
Het was bloedheet, +35 graden dus af en toe vluchtten we ergens de airco in
om af te koelen.
Vervolgens zijn we naar de ladies markt gegaan waar van alles verkocht wordt:
goudvissen in plastic zakjes, allerlei gadgets en kleding. Heel druk maar wel
gezellig.
’s Avonds zijn we naar de lasershow gegaan bij het waterfront, stelde weinig
voor maar je hebt daar wel een prachtig uitzicht op de skyline. Daarna zijn we met de Starferry overgevaren.
In de uitgaanswijk Lan Kwai Fong hebben we nog cocktails gedronken en om 12 uur gingen we naar bed.

Chi Lin nunnery

17 juli.

We zijn eerst gaan zwemmen op het dak van het hotel, op de 38e verdieping. Daar zagen we de haven, het uitzicht was echt schitterend!
Om 12u moesten we de kamer af, bagage afgegeven en gingen we met de bus naar de Man Mo tempel die vol met wierook spiralen hangt. Daarna hebben we nog even geshopt en aan het eind van de middag zijn we met de metro naar het vliegveld gegaan voor onze vlucht met Air Asia: op naar Kuala Lumpur! (64€)

ROOFTOP

18 juli :                                                                                                      Midden in de nacht kwamen we met een (Uber)taxi aan bij het 5 sterren hotel, die hotels zijn echt betaalbaar in Kuala Lumpur!

Tip: Een Uber is ideaal , je weet van tevoren wat de rit kost en het bedrag wordt  gewoon van je Uber account afgeschreven, er komt geen cash geld aan te pas.
Uber
App
Brutale aap

Na het uitgebreide ontbijt bezochten we de Menara tower waar je een prachtig uitzicht hebt over de stad en op de Petronas towers.
Daarna hebben we de trein gepakt naar de Batu caves waar we de trap beklommen hebben. Het was warm maar minder benauwd en vochtig dan in Hong Kong.

Tip: Pas op voor de brutale apen! Ze pakken je eten of drinken gewoon uit je handen dus laat alles in je afgesloten tas zitten.

Terug in de stad bezochten we het KL city center waar je een leuke foto kan maken bij het ‘I love KUL’ sign, het Merdeka plein en de Centrale Markt waar je souvenirs kunt kopen en heerlijk kan eten.
We hebben de dag afgesloten op de gezellige avondmarkt van Chinatown.
Het was een volle dag maar we hebben alles in ons eigen tempo kunnen doen.

19 juli

Met een Uber gingen we naar de Petronas Towers waar ook een shopping mall is.

Tip:     Reserveer van tevoren entree kaartjes, want ze worden met een timeslot verkocht!

Daar hebben we wat gewinkeld en de rest van de middag hebben we heerlijk geluierd bij het zwembad.
Om 18u kwam een Uber om ons naar het vliegveld te brengen voor de volgende etappe:
Met Air Asia naar Kuching/ Borneo! (25€)
Om 23u landden we na een prima vlucht en zijn we met een taxi naar het hotel gegaan.

Petronas Towers

20 juli
Na een wandeling door Kuching regelden we op straat een taxi (Mr. Lau) die ons voor een vaste prijs naar het Orang Oetan rehabilitation center in Semenggoh zou brengen en daar op ons zou wachten tot de voedertijd van 15u afgelopen was.
Het was een geweldige ervaring die je niet mag missen!
Terug in Kuching zijn we nog een sunset boottocht gaan maken op de rivier.

Orang Oetan Borneo

Lees mijn review op tripadvisor over een bezoek aan de orang oetans in Borneo: klik hier

NEUSAAP

21 juli
We namen de lokale bus naar het Bako national park. Daar gingen we verder met een boot. Al snel zagen we de attractie van het park: de neusapen!
Ze zaten hoog in de boom vlakbij het info center.
De neusapen hebben blond haar, een grote neus en een bolle buik en nu blijkt
dat de mensen hier die aap Orang Belanda noemen!
We besloten nog een trail te gaan lopen van 2 uur , het pad liep langs de kust maar het was meer klimmen en klauteren dan lopen en we zagen geen dieren dus toen we na een uur op een strand uitkwamen waar bootjes lagen besloten we ons lekker terug te laten varen (voor ong. 1€).
Bij het info center zagen we nog een flying lemur en een gifgroene slang, dus die vermoeiende wandeling hadden we net zo goed niet kunnen maken, haha!

22 juli

Vanmorgen zijn we met een shuttle naar het (toeristische) Sarawak Cultural Village gegaan, een soort openlucht museum waar alle stammen uit Borneo vertegenwoordigd zijn met hun longhouses, klederdracht, specialiteiten etc.
Er was ook een leuke show met allerlei verschillende dansen en een blaaspijp
demonstratie. Dat konden we later ook zelf proberen.
’s Middags hebben we nog 3 uurtjes op het strand gelegen en in zee gezwommen, maar daarin koelde je niet echt af want het was eb en de temperatuur van het water was minstens 32 gr.
’s Avonds hebben we weer seafood bij Topspot gegeten en daarna hebben we nog wat gedronken in een bar met een superleuke Filipijnse band met 3 zeer sexy geklede zangeressen (we dachten eerst dat we in een striptent beland waren) maar ze konden ook geweldig zingen.

Tip: Ga eten bij 'Topspot', dit is een Seafoodcourt op het dak van een gebouw met ontelbare kramen met verse vis die bereid wordt zoals jij dat lekker vindt. Wij hebben hier heerlijk gegeten voor maar €8 per persoon!
Topspot Seafoodcourt Kuching
Seafoodcourt Topspot
Kuching

23 juli
Vanmorgen hebben we lekker uitgeslapen en zijn we op ons gemak via de main bazaar (waar we wat souvenirs gekocht hebben) naar de rivierbootjes gelopen en daar hebben we ons over laten zetten (voor 10 cent) en zijn we naar de orchid garden gelopen.
Er waren veel mooie bloemen te zien en vervolgens hebben we ons per boot naar de beroemdste ‘kek lapis’ winkel laten brengen. Daar verkochten ze 30 soorten spekkoek in alle kleuren van de regenboog en je mocht ze allemaal proeven maar we hebben er ook 2 gekocht.

Daarna wilden we een paar uur bij het zwembad van het Hilton hotel gaan liggen (tegen betaling) maar het werd steeds donkerder en al snel viel er een tropische regenbui van 2 uur. De straten stonden helemaal blank.
We hebben toen een massage genomen van 30 minuten bij het
blindencentrum voor alternatieve therapie voor 4€, een koopje.
’s Avonds na het eten zijn we nog een drankje bij de bar met de band gaan drinken.

24 juli
Vanmorgen kwam Mr. Lau, ‘onze’ taxichauffeur ons om 8u ophalen, bagage ingeladen en voor de 2e x vertrokken we naar de orang oetans.  We hadden nog een paar uur om te vullen voordat onze vlucht vertrok en de ochtend voedertijd paste nog precies in ons schema.Toen we aankwamen zat de 1e aap al dichtbij in een boom en later zagen we er nog 6.
Het was weer fantastisch.
Om de tijd te doden hebben we nog een uurtje in een shopping mall rondgelopen en daarna heeft Mr. Lau ons bij het vliegveld afgezet voor onze vlucht met Air Asia naar Kota Kinabalu.(17€)
Deze tussenstop was noodzakelijk omdat daar vandaan een vlucht naar Palawan, het Filipijnse eiland gaat. Vanaf Kuching moest er via Kuala Lumpur gevlogen worden wat een dure optie is.

Het was een prima vlucht maar toen we aankwamen stortregende het.
De rest van de middag hebben we de markt bezocht, heerlijk gegeten in een
restaurant uit de top 3 van tripadvisor en daarna gingen we terug naar ons hostel. Dit keer hadden we een goedkope maar schone kamer met ontbijt geboekt voor slechts 15€.

Tip: Kijk op de site Nederlandwereldwijd.nl in welke delen van Borneo het veilig is. Het orang oetan center van Sepilok is te bereiken vanaf Kota Kinabalu, maar dit is een lange reis en het lag in de rode zone toen wij er waren, dus te gevaarlijk om naar toe te gaan!
Nederland Wereldwijd Rijksoverheid
Nederlandwereldwijd.nl
Website

25 juli

Vandaag stonden er 2 vluchten op het programma:
eerst met Air Asia naar Manila (46€) en aansluitend  naar Puerto Princesa (34€)op Palawan, ons 1e Filipijnse eiland.
Toen we om 19u aankwamen stond er een shuttle service van
het hotel ons op te wachten.
’s Avonds hebben we weer heerlijk gegeten in een superleuk visrestaurant (Kalui) waar je je
schoenen uit moest doen.

26 juli

Voor de komende dagen hadden we een auto met chauffeur geregeld via Palawan self drive car rental, normaal rijden we overal zelf maar het was lastig om een verzekering te vinden zonder eigen risico en als we die vonden was het net zo duur als een auto met chauffeur!
Onze chauffeur kwam vanmorgen 45 minuten te laat.
Gelukkig konden we nog permits regelen voor het Underground River National Park, 1 van de natuurlijke wereldwonderen van Unesco.
Na een rit van 2u kwamen we in Sabang, daar hebben we de rest betaald en werd een bangka boot geregeld om ons naar de ingang van de rivier te brengen.
Eerst hadden we een mooi tochtje over zee van 20 min, we zagen zelfs nog 2 schildpadden.
Bij aankomst moesten we helmen op en stapten we over in andere bootjes met een gids voor de tocht over de underground river.
We hadden een grappige gids en zagen veel vleermuizen, het was echt
indrukwekkend.
Terug in Sabang hebben we geluncht, een buffet incl. drankje voor 3,80€ pp.
Op de terugweg hebben we nog een stop gemaakt in Honda Bay, maar het was te laat om daar lang te blijven.
’s Avonds hebben we nog een cocktail gedronken in de Tiki bar met liveband en zijn we terug gegaan naar het hotel met een tricycle, een brommer met aangebouwd zitje.

Lees hier mijn review met TIPS over een trip naar de underground river op tripadvisor!

27 juli
Vanmorgen zijn we om 8u opgehaald voor de rit naar El Nido (bekend van Wie is de mol?), een tocht van 275 km/ 6u.
Het was een mooie route en we hebben regelmatig fotostops gemaakt.
We vonden een leuk hotelletje met uitzicht op zee.
El Nido is een gezellig plaatsje met leuke restaurantjes en barretjes (met happy hour!) op het strand.
We hebben een boottocht besproken voor de volgende dag, er vertrekken hier 4 verschillende tours langs mooie baaien.

28 juli
Het was zwaar bewolkt maar we hebben toch een heerlijke dag gehad.
We maakten stops bij de secret lagoon, snorkelden bij small lagoon en big lagoon, bezochten Paradise island en Papaya beach.
Om 16u waren we terug en dronken we nog een cocktail op het strand.

29 juli
Vandaag bezochten we met de auto een aantal mooie baaien: Nacpan beach, Twin beach en Las Cabanas beach.
Bij de laatste baai kun je de zonsondergang zien, maar helaas werd het bewolkt.

El Nido palawan

30 juli

Vanmorgen reden we terug naar Puerto Princesa, want aan het eind van de middag vlogen we met Cebu Pacific (42€) door naar het volgende Filipijnse eiland:
Cebu!
Het was weer een prima vlucht en een taxi bracht ons naar het hotel in Cebu city.

31 juli
Vanmorgen zijn we na het ontbijt met een taxi naar het busstation gegaan (kostte nog geen 2€) en vervolgens in de local bus gestapt richting Moalboal, een rit van 3u voor 2,25€. Onderweg hebben we gelachen, want de chauffeur had een kerst cd opstaan, dus kwamen ‘Baby its cold outside’ en ‘Walking in a winter wonderland ‘ voorbij terwijl het buiten 30 graden was!
We stapten uit bij de markt en daar regelden we een tricycle om verder te gaan naar Panagsama beach.
Daar hebben we geluncht, wat rondgelopen, nog wat gedronken en geluierd.
Het is een rommelig plaatsje waar het toerisme nog in de kinderschoenen staat
maar er zijn veel hoogtepunten om te bekijken.
Er zijn veel restaurantjes met internationale invloeden, we kunnen kiezen uit Mexicaans, Italiaans, Indiaas, Grieks, Frans, Duits of Filipijns eten.

1 aug
Vanmorgen hebben we een boottocht gemaakt met 3 stops: eerst naar Pescador eiland. We gingen daar snorkelen en toen we 1 seconde uit de boot waren en zagen we al een schildpad! Daar hebben we nog een uur gesnorkeld , het koraal was prachtig en de vissen ook, het was net een aquarium.
De volgende stop was turtle beach, de jongen van de boot ging mee snorkelen om te gidsen en al snel zagen we weer een schildpad, maar dat was volgens onze gids a small one. Dat klopte, want even later zagen we een gigantische, wel 1.50m lang!
We zijn een tijdje met hem mee gezwommen en hebben mooie foto’s met de gopro camera gemaakt.
Als laatste gingen we kijken naar de Sardine run, enorme scholen van miljoenen sardientjes die hier voor de kust zwemmen. Ze maakten met z’n allen prachtige bewegingen als je er door heen zwemt. Echt heel bijzonder.
Daarna waren we moe van het snorkelen en hebben we geluierd op het strandje .

Turtle

2 aug
Vandaag zijn we in een tricycle naar de Kawasan watervallen gegaan. Het was een prachtige dag en de rit er naar toe was erg leuk.
Het water van de waterval is turquoise van kleur, echt zo mooi! We
zijn eerst naar het 3e level geklommen. Daar kon je heerlijk zwemmen in koud
maar kristalhelder water. Het leek wel de blue lagoon.
Daarna hebben we bij level 2 gezwommen en bij level 1 hebben we alleen foto’s gemaakt, daar was het druk.
Op de terugweg hebben we nog een uur op Lambug beach geluierd, helaas was het eb dus was het water slechts enkeldiep en konden we niet zwemmen.
We maakten nog een stop in het stadje om nieuwe memory cards te kopen voor de
camera’s (het gaat hard hier met foto’s maken!) en om 17u waren we thuis.

3 aug
Vanmorgen hebben we nog een uur gesnorkeld vanaf het strand, we zagen 2
schildpadden en 3 zwart/wit gestreepte zeeslangen en veel knalblauwe zeesterren.
Om 12u hebben we ons met een tricycle naar de busstop laten brengen (bagage op het dak) voor de rit naar Oslob, het plaatsje waar je met walvishaaien kunt zwemmen!

4 aug
Vanmorgen zijn we om 6u opgestaan voor het hoogtepunt van de reis: snorkelen met walvishaaien!

Het was mooi weer en de zee was zo glad als een spiegeltje, beter kon niet.
Het startpunt was naast ons pension, dus om 6.30u (voordat alle tours arriveren) gingen we van start. De locals voeren ze, vandaar dat de walvishaaien iedere ochtend uit de oceaan naar de kust komen. Het is gereguleerd door de regering, je krijgt info over wat je
allemaal niet mag doen en je mag 30 min. het water in.
Het was fantastisch!!!
We zagen er wel 10, van 5 tot 8m lang ,dat is echt heel groot, leg er
denkbeeldig maar 1 in je woonkamer.
Ze zwemmen traag en hebben een giga mond (ze slurpen liters water naar binnen en zo eten ze plankton).
We hebben al veel meegemaakt, maar dit was wel een hoogtepunt!

’s Middags vertrok een privéboot rechtstreeks naar Bohol, onze volgende bestemming. Reguliere ferries maken een omweg via Negros, dus besloten we deze te nemen.
Het was een grote bangka, er zaten wel 50 mensen op en gelukkig was de zee heel glad, anders had ik mijn twijfels gehad. Je moest door het water om aan boord te gaan, zij regelden de bagage. We zagen veel vliegende vissen en na 2u kwamen we aan in Alona beach op Bohol.
We konden maar geen leuk betaalbaar pension vinden, we hebben ruim een uur lopen zoeken maar uiteindelijk vonden we een splinternieuwe kamer die eigenlijk nog niet beschikbaar was maar omdat hij bijna af was toch voor een redelijke prijs verhuurd werd met balkon, zeezicht én een zwembad.
Het is hier gezellig, er is genoeg te doen maar we willen ook nog wat dagen
luieren, dus waarschijnlijk blijven we hier onze laatste week.

Walvishaai Cebu

5 en 6 aug
Luie dagen op het strand, heerlijk! Het waait wel heel hard, dus snorkelen was niet mogelijk.
Aan het eind van de dag hebben we een taxi geregeld voor een middagtour de volgende dag en tenslotte gingen we naar de strandbar van het luxe Henann Sea Breeze resort waar de cocktails tijdens happy hour slechts 1,90€ kosten, mmmmm.

7 aug

Na een luie ochtend gingen we ‘s middags voor een vaste prijs naar 3 bezienswaardigheden:
Eerst naar het Tarsier ( spookdiertje) sanctuary. Ze waren echt schattig.
Vervolgens naar de Chocolate hills, een heel bijzonder landschap.

Als laatste hebben we een boottocht op een rivier gemaakt op zoek naar vuurvliegjes.
Door de harde wind zagen we er niet veel maar het was toch leuk.

8 aug.
Stranddag. We wilden een boottocht maken maar het waaide nog steeds te hard.

9 aug

Vandaag ook, dus toen  zijn we met een motortaxi (0,60€ p.p.) naar Dumuluan beach gegaan, een mooi wit palmenstrand in de buurt. De zee was prachtig van kleur en het het was een leuke dag. Na een telefoontje kwamen onze motorvrienden ons aan het eind van de dag weer ophalen.

10 aug.
Alona beach, een stranddag️ met veel wind!

11 aug.                                                                                                                                                       Vandaag hebben we eerst nog 3u op het strand gelegen, daarna kwam een bui maar toen gingen we precies terug naar het hotel om te douchen. Om 13u kwam de taxi om ons naar de haven te brengen voor de Oceanjet ferry naar Cebu. Na de regenbui was de zee een stuk rustiger geworden, gelukkig maar want ik houd niet van een onstuimige zee!

Na 2u varen kwamen we aan in Cebu city, daar zijn we naar ons guesthouse gegaan en vervolgens naar de Ayala mall.
Daar hebben we even geshopt, heerlijk Thais gegeten en vervolgens op tijd naar bed gegaan want we moesten vroeg op!

12 aug
Om 4u in de ochtend zijn we naar het vliegveld gegaan voor onze vlucht naar Hong Kong met Cebu Pacific (94€)
Was een prima vlucht en om 9u waren we er al. We hebben onze spullen in een kluis onderin het naastgelegen winkelcentrum gebracht en we zijn daarna met de kabelbaan naar de Big Buddha gegaan. Vervolgens hebben we de bagage opgehaald en zijn we met de metro naar ons hotel gegaan en daarna nog naar een markt. (Hotel Metropark Mongkok, 70€).
Tenslotte zijn we nog wat gaan drinken in Soho.

Lees HIER hoe je goedkoop naar de stad kan reizen ( wel omslachtig) en hoe je de Big Buddha kan bezoeken vanaf het vliegveld!

13 aug
Vandaag zijn we naar de tempel met de 10.000 boeddha’s gegaan, bekend van ‘ Wie is de mol’.
Het was een lange trap met aan weerszijden allemaal verschillende boeddha’s en het was bloedheet. Helemaal boven aangekomen werden we nog aangevallen door een aap toen we te dichtbij kwam om een foto te maken (beetje dom) maar het liep goed af.
Daarna zijn we nog sushi gaan eten, hebben we de bagage bij het hotel opgehaald en zijn we met de metro naar het vliegveld gegaan.
Op het vliegveld konden we mee met een vlucht die een uur eerder vertrok en
betere zitplaatsen had: We zaten lekker bij de exit !

14 aug
Na een rustige vlucht van 12u landden we op Heathrow, daar moesten we overstappen voor het laatste stuk naar Amsterdam.

Het zit erop, het was fantastisch, we hebben echt geboft met het weer, alles is
verlopen zoals gepland en gehoopt, alle vluchten verliepen
gesmeerd.
We kunnen weer wat stipjes op de wereldkaart erbij zetten!