OPTELSOM:

Vliegticket Reykjavik Icelandair          €320
 7 nachten hotels                                  €290       7 dagen autohuur                               €130
Uitgaven ter plaatse                             €250
                                                              ———— +
                                                               € 990 p.p.

jouw droomreis door IJsland

Wil jij.....in 1 week met een huurauto heel IJsland rondrijden?

Maak dan deze reis, want ik geef als rapportcijfer........ een 10 !

Intinerary

Dagschema

1 Vlucht Ams- Reykjavik met Iceland Air

2 Via de Golden Circle (4u) naar Hvolsvollur (106km/1.30u)

3 Höfn (380km/5u)

4 Egilsstadir (186km/3u)

5 Myvatn (175km/2u)

6 Akureyri (75km/1u)

7 Bogarnes (315km/4u)

8 Reykjavik (75km/1.15u)

Tip 1  :

Ik heb deze reis in oktober gemaakt. Tijdens de 1e dagen hadden we geluk met het weer, maar halverwege de week ging het sneeuwen en zaten we zelfs in een heuse sneeuwstorm!

Dus: maak deze reis in september!

Tip 2:

Op de 3e dag reden we van Hvolsvöllur naar Höfn. Het is te doen, maar op dit stuk zijn zoveel mooie stops dat ik aanraad om halverwege een overnachting in te plannen. Hak dit stuk in tweeën!

Day to day

Uitgebreid dagverslag

19 okt.

We vertrokken op tijd en na 3u landden we in Reykjavik. De zon scheen en het was 7 gr. Na een uur (geld wisselen, op koffer wachten en auto ophalen) reden we naar het splinternieuwe Oddsson hotel (€62  pkpn). Inchecken ging met codes en daarna zijn we nog even de stad in gegaan. Er waren best nog wat (souvenir) winkels open ondanks het late tijdstip. Tot slot zijn we nog even naar de oude haven gereden waar we fish en chips gegeten hebben in een foodhall.

20 okt.

We waren al vroeg wakker want er is 2u tijdsverschil met NL. Het was bewolkt maar droog, 4 gr. en na het ontbijt vertrokken we richting de ‘golden circle’.

De 1e stop was het Pingvellir NP waar de tectonische platen van Europa en Amerika elk jaar 2 cm uit elkaar schuiven. We hebben een wandeling door die kloof gemaakt, langs een waterval en tenslotte naar een meer met enorme forellen. Helaas begon het wel zachtjes te regenen.

De 2e stop was de beroemde Geysir, die zelf inmiddels slaapt maar de Strokkur doet het iedere 5 min! Het hele gebied er omheen is geothermisch en overal borrelt en stoomt het.

De 3e stop was de indrukwekkende Gulfoss waterval, die is echt prachtig, bijna net zo mooi als de Niagara!

De laatste stop was bij de kleurrijke Kerid krater, maar helaas was het inmiddels gaan stortregenen dus hebben we snel een foto gemaakt en de kraterrand wandeling maar overgeslagen.

Om 17u waren we in het Hvolsvöllur hotel (€92) en 100m verder aan de overkant was een restaurant. Omdat het inmiddels ook nog was gaan stormen namen we de auto, maar na het eten wilde hij ineens niet meer starten! Toen maar de autoverhuur gebeld en na een kwartier kwam de hulpdienst. Die kreeg hem met veel moeite weer aan de praat maar constateerde een op sterven na dode accu. Morgenochtend komt hij er een nieuwe inzetten. Gelukkig is de weersverwachting voor morgen goed!

21 okt.

De accuman kwam zijn belofte na en om 8.30u reden we naar de 1e stop: de Gluggafoss, een mooie waterval langs de weg. Het was stralend weer, wat goed uitkwam want er stonden heel wat stops op de planning voor vandaag. We reden verder naar de Seljalandsfoss, een hoge waterval waar je ook achterlangs kon lopen. Je werd wel nat, maar het was de moeite waard. Onderweg was het landschap erg mooi, heel ruig en ongerept.

Bij de volgende stop, de Skogafoss (foss betekent waterval) scheen de zon precies goed zodat er prachtige regenboog te zien was. We zagen sneeuw liggen op de top van de Eyjafjallajökull, de vulkaan die in 2010 uitbarstte en die een aswolk de lucht in spoot waardoor het vliegverkeer plat lag. We maakten een wandeling naar de gletsjer die er van af komt, was erg mooi.

Daarna gingen we naar het pikzwarte strand van Reynisfjara waar de rotsen uit mooie basaltblokken bestaan. De zee is daar heel wild, je wordt met borden gewaarschuwd voor onverwachte hoge golven en er zijn al slachtoffers gevallen, vnl. toeristen die toch nog even die ene mooie foto wilden maken.

We gingen weer verder, het landschap was nog steeds prachtig en na een uur kwamen we bij de afslag voor de volgende stop naar een kloof met een onuitspreekbare naam Fjaðrárgljúfur canyon. Het was een gravelweg vol kuilen, dus na flink wat gehobbel parkeerden we de auto en wandelden we naar het uitzichtpunt. We gingen door en besloten om nog een gletsjer te bekijken, weer een gravelweg en een kleine wandeling maar wel weer de moeite waard, het ijs was prachtig blauw en in een klein meer dreven ijsblokken. We kwamen erachter dat we de beroemdste waterval van IJsland gepasseerd waren dus reden we terug maar bij het info centrum bleek dat we 3 kwartier moesten lopen en daar hadden we geen tijd meer voor, het was inmiddels al 17u.

Hiermee hadden we een half uur verspild en dat was jammer want het schemerde al toen we bij onze laatste stop kwamen: Jokulsarlon, een meer met ijsbergen die naar zee drijven en daar ook op het strand liggen, genaamd ‘diamond beach’. Tijdens de rit naar Höfn werd het donker en we hoopten op het noorderlicht maar helaas, niks gezien.

We sliepen in het Hvammur guesthouse (€62)

Het was een topdag!

22 okt.

Vandaag deden we rustig aan, gisteren was een hele volle dag. Voor het ontbijt gingen we naar de supermarkt want we sliepen in een selfservice guesthouse. In Höfn zie je 4 gletsjers in zee glijden, een indrukwekkend gezicht. Na het DIY breakfast vertrokken we, het was bewolkt, 5 gr en het waaide hard, brrrrr. De route ging langs de kust en we maakten vaak een fotostop, het landschap was prachtig. Ook zagen we regelmatige IJslandse pony’s.

In het havenplaatsje Djupivogur dronken we koffie en vervolgden we de weg naar Eglisstadir via een nieuwe weg die nog niet geasfalteerd maar goed berijdbaar was. Het landschap was weer prachtig, ruige bergen met overal watervallen maar het werd steeds kouder en witter en het begon te sneeuwen. Gelukkig zaten er winterbanden met spikes onder de auto, de weg werd helemaal wit! Ineens zagen we een grote kudde rendieren, ze waren bijna niet te zien door hun schutkleur. Om 15u waren we bij het Lyngas guesthouse (€58) maar we konden pas om 16u inchecken.

Inmiddels was het weer droog dus besloten we om nog een tochtje naar Seynisfjordur aan de kust te maken maar dat hadden we beter niet kunnen doen. Halverwege begon het weer enorm te sneeuwen en te waaien, het werd echt griezelig en toen we een vrachtwagen op zijn kant onderaan de helling zagen liggen besloten we om te draaien en terug te gaan. Het lijkt nu wel of we op wintersport zijn, alles is wit. Na een bijzondere pizza met dadels, mango en gezouten noten zat de dag er weer op.

23 oktober

Vanmorgen was het droog maar heel koud, -10gr! De supermarkt ging pas om 10u open dus met een kop thee en een snelle jelle als ontbijt gingen we op pad richting Myvatn, een rit van 200 km. Het weer wisselde razendsnel van zon, bewolkt, sneeuwbui en weer zon. Onderweg was er geen dorp te zien, het leek wel een wit maanlandschap en we kregen het gevoel dat we meededen aan het programma ‘ De gevaarlijkste wegen van de wereld’. We besloten om rechtstreeks naar het hotel (Vogafjos farm, €83)  te rijden zodat we daar konden informeren of er ‘s middags nog een afvaart was voor whale watching.

Vlak voor Myvatn zagen we heel wat vulkanische activiteit in de vorm van grote stoomwolken uit de grond en het stonk enorm naar rotte eieren, bah! De receptioniste belde voor ons naar Husavik, maar beide companies hadden alle afvaarten gecancelled vanwege slechte weercondities. Toen zijn we naar de grot met de warme ondergrondse rivier gegaan waar Game of Thrones de scène gefilmd heeft met Jon Snow en zijn ‘first time’ met Ygritte. Daarna bezochten we een geothermisch gebied met stomende steenhopen en bubbelende poelen. Het weer bleef maar afwisselend zonnig en dan weer een sneeuwbui, maar door de wind was de gevoelstemperatuur -15 ipv -10, brrr.

Vervolgens zijn we naar het hoogtepunt van deze streek gegaan: de nature baths ( blue lagoon). Het was even superkoud om in badkleding naar de baden te lopen maar eenmaal erin was het zalig! We hebben 3u rondgedobberd, afwisselend in de zon en dan weer in een sneeuwbui, heel grappig. Tot slot hebben we goulashsoep gegeten in het restaurant ( het voelt hier alsof we op wintersport zijn!).

24 oktober

Toen we vanmorgen uit het raam keken zagen we niets: we zaten midden in een enorme sneeuwbui. Dat beloofde niet veel goeds en dat was helaas ook zo. Het ontbijt was geweldig, in het restaurant waren grote ramen waardoor je zo in de koeienstal keek en veel producten waren homemade. Het bleef maar sneeuwen en toen we bij het restaurant weg wilden rijden kwamen we al vast te zitten op de P plaats. Er moest een schep aan te pas komen om de auto uit te graven.

Om 12u leek het even minder te worden en besloten we om te vertrekken naar Akuyeri, een rit van 100km. Het ging even goed maar toen begon het weer te sneeuwen en te waaien, je zag soms het volgende reflectiepaaltje niet eens van de weg. Vaak reden we stapvoets en de mooie waterval onderweg hebben we gemist, je zag geen 20m ver. Na 2u waren we in Akuyeri , de 2e stad van IJsland en na het inchecken in het Kea hotel (€75) zijn we koffie gaan drinken en hebben we even gewinkeld.

In het hotel was inmiddels happy hour begonnen en daarna hebben we nog lekker gegeten.

Morgen hebben we een rit van ruim 300km voor de boeg dus hopelijk komt de beloofde weersverbetering uit!

25 okt

Helaas, toen we vanmorgen uit het raam keken sneeuwde het nog steeds. Na het ontbijt zag het er nog net zo slecht uit en om 9.30u zijn we toch maar vertrokken. Na een uur werd het lichter en uiteindelijk droog en kwam zelfs de zon tevoorschijn. Om 14u waren we in Bogarnes waar we koffie gedronken hebben, eerder waren we geen dorp met een koffietentje tegen gekomen.

Daarna gingen we naar het  Hafnarfjall hotel (€81) maar voor het eerst viel de kamer enorm tegen: oud en armoedig. Ze bleken echter nog nieuwe bungalowtjes te hebben en tegen bijbetaling van €25 namen we deze upgrade. Wat een verschil en aangezien we nu ook een keuken hadden besloten we zelf te koken.

Het hotel lag buiten het dorp en toen het donker werd zagen we ontelbare sterren en…het noorderlicht! Het was prachtig, het kwam en het ging weer weg met slierten groenig licht. Ik heb nog geprobeerd om het te fotograferen maar dat is niet gelukt.

26 okt.

Na het ontbijt reden we naar het Snaefellsnes schiereiland. Het was schitterend weer, -9gr maar zonnig en geen wind. Eerst stopten we bij de Kirkjufell waterval aan de voet van de gelijknamige berg die ook in Game of Thrones te zien is. Daarna reden we naar Olafsvik, want het was een perfecte dag voor whale watching. We kregen een dikke overall aan en gingen aan boord. We moesten nog een half uur wachten op een groep die te laat kwam maar toen vertrokken we. We hebben 3u lang naar de zee gestaard in de hoop een pufje of een plons te zien, maar helaas, niets gezien. 140€ in het water gegooid en dit had de perfecte afsluiting moeten zijn van een week IJsland, maar het zit ook wel eens tegen.

We hebben het rondje schiereiland afgemaakt en zijn nog gestopt bij Djupalon beach met mooie lava formaties en bij Ytri Tunga waar zeehonden in het water lagen. Om 19u waren we in Reykjavík, weer in hotel Oddsson.                                                                                          Onderweg naar het restaurant zagen we allemaal mensen langs het water staan die foto’s maakten van….het noorderlicht!  Wat een geluk, we zagen nu weer het noorderlicht, nog mooier dan gisteren en gewoon midden in de stad! Je hoeft dus helemaal niet in een donkere omgeving ergens buitenaf te zijn!

27 okt.

Om 4.45u stonden we op want om 7.40u vlogen we terug naar huis. Op het vliegveld kregen we nog een verrassing want we kregen een upgrade naar business class!

Toch nog een hoogtepunt ter afsluiting!