In 2013 heb ik een rondreis gemaakt van 4 weken door Japan. Ik zou graag hier de optelsom van de kosten zetten, maar het is te lang geleden waardoor de prijzen niet meer up to date zijn.

Maar…..Japan is beslist niet duur! De prijzen zijn vergelijkbaar met Nederland en het OV en het eten zijn zelfs goedkoper!

Jouw droomreis naar Japan

Wil jij......

Maak dan deze reis, want ik geef als rapportcijfer een….10!

Dagschema / Itinerary

Dag :

1. Vlucht naar Tokyo met Aeroflot
  2. Aankomst Tokyo
  3. Tokyo
  4. Tokyo
  5. Dagtocht Kamakura
  6. naar Nagoya
  7. Nagoya
  8. Nagoya
  9. Dagtocht Toba
  10. naar Kyoto
  11. Kyoto
  12. Dagtocht Nara
  13. Dagtocht Amano Hashidate
  14. Hiroshima
  15. Hiroshima, middag naar Miyajima
  16. Naar Kagoshima
  17. Dagtocht Isubuki
  18. Naar Nagasaki
  19. Nagasaki
  20. Wakayama
  21. Dag naar Shirohama
  22. Kyoto
  23. Kyoto
  24. Dagtocht Osaka
  25. Yokohama
  26. Tokyo
  27. Dagtocht Shimoda
  28. Dagtocht Kawaguchiko
  29. Dagtocht Nikko
  30. Vlucht via Moskou naar Amsterdam

Tip:

Het is eenvoudig om je weg te vinden in Japan, al spreek je de taal niet en zijn de tekens onleesbaar. Ga bij aankomst naar het toeristen informatie bureau wat zich op ieder treinstation bevindt.

Daar spreken ze Engels en hebben ze kaartjes van de stad en de omgeving. Ze kunnen je haarfijn uitleggen hoe je naar je hotel reist en verder naar de verschillende bezienswaardigheden. Mocht je de weg kwijtraken dan biedt een vertaalapp uitkomst!

Uitgebreid dagverslag

19 juli
We hadden een goede vlucht, alleen in Moskou stonden we 1 uur op de landingsbaan in de wachtrij om op te kunnen stijgen.

Gelukkig hadden we topplaatsen bij de exit, want het vliegtuig zat niet vol.
Het personeel was erg aardig maar het eten vond ik niet lekker.
De shuttlebus in Tokyo stopte voor ons hotel, dus we hoefden niet te sjouwen.
Het hotel is echt prima, we hebben een kleine maar schone kamer met ontbijt en dat voor 37€ per nacht.
Vanmiddag zijn we naar Ginza gegaan, het centrum van Tokyo.
Daar hebben we wat rondgekeken en gewinkeld, we verbazen ons steeds over de aardige, buigende mensen. Ze buigen voortdurend als je iets betaalt of iets vraagt.
We hebben lekker noedels gegeten en gingen vroeg naar bed, want we vallen bijna om van de slaap.

20 juli
We zijn eerst met de metro naar het Metropolitan government building gegaan, daar heb je mooi (en gratis) uitzicht over de hele stad vanaf de 45e verdieping. Helaas lag Mount Fuji in de verte in de wolken.

Daarna hebben we onze ogen uitgekeken op Shibuya crossing, waar per uur 100.00 mensen kriskas oversteken. Volgens mij waren het er op dit uur iets minder maar bijzonder was het wel.
’s Avonds hebben we de Eiffeltoren van Tokyo verlicht gezien (echt waar, google maar Tokyo tower) en lekker sushi gegeten met tempura kip.
Helaas hadden we toch veel last van de jetlag en het tijdverschil van 7 uur, dus slapen was lastig.
Op onze hotelkamer hebben we een supersonisch toilet met ingebouwde douche, ik raak er al helemaal aan gewend en zou het thuis ook wel lekker fris vinden. In verschillende winkels kwam ik ze ook al tegen, de Japanners houden van schoon, dat is duidelijk!

21 juli
We zijn eerst naar de beroemde Tsukiji vismarkt gegaan waar reuze tonijnen verkocht worden en verder alles wat in de zee te vinden is en dus eetbaar volgens Japanners.

Ernaast lag een mooie Japanse tuin ( Hamarikyu gardens), we liepen rond  met een GPS en er is een theehuis, waar we op tatami matjes thee hebben gedronken. Dat viel niet mee, op de grond zitten en daarna weer ‘lenig’ opstaan. Geef mij maar een stoel. Ik heb gelijk besloten dat overnachten in een Ryokan en slapen op zo’n mat niets voor ons is!
In de tuin hebben we vervolgens de waterbus gepakt voor een tocht over de rivier naar Asakusa, een wijk met een traditionele tempel en ook een mooie poort, was erg leuk.
Daarna gingen we naar Electric city waar alle winkels gadgets verkopen van stripfiguren of electronica.
We hebben tenslotte Yakitori ( spiesjes) gegeten en zijn daarna gaan slapen.

22 juli
Vandaag hebben we een dagtocht gemaakt naar Kamakura aan de kust. Eerst hebben we 2u op het strand geluierd, daarna een boeddha beeld van 13m hoog bezocht en een hele mooie lotus tuin met een heilig beeld. Waarschijnlijk was het een feestdag want veel mensen liepen in kimono. Na het sushi diner met van die schoteltjes die rondgaan op een lopende band gingen we terug naar het strand want we hadden geluk: precies die avond was daar een vuurwerk show! Het was prachtig, alleen voelde ik opeens iets groots over me heen lopen. Ik dacht aan een reuze kakkerlak maar het was een krab! Ik schrok me helemaal lam, hij liep gewoon over mijn rok!
Na afloop namen we de trein terug naar Tokyo.

23 juli
Vandaag gingen we voor het eerst met de JR treinpas op stap naar Nagoya, 366 km in 100 min. met een bullet trein.
De treinreis verliep op rolletjes, hij vertrok precies op tijd en met een snelheid van 270km/u  (dat kon je aflezen in de coupé) waren we zo in Nagoya.
Als eerste bezochten we het info centrum op het station, daar spreken ze Engels en we lieten ons uitleggen hoe we het hotel konden bereiken met het OV en hoe we het beste naar alle bezienswaardigheden konden reizen.
Het hotel lag 5 min. lopen vanaf een ander treinstation en het was een soort appartement met een keukentje en een wasmachine waar we dankbaar gebruik van hebben gemaakt.
Het was niet duur, slechts 109 euro voor 3 nachten.
Vervolgens gingen we met de bus vanaf het supermoderne busstation naar de Ose Kannon tempel waar een monnik met een ritueel bezig was, hij stookte een vuur flink op. Die warmte kwam nog eens bij de 35gr die het al was!
’s Avonds aten we een soort hamburger met noedels.
24 juli
Vandaag zijn we naar de Toyota autofabriek gegaan. Het was 1 uur met de trein. We kregen een rondleiding door de fabriek waar de auto’s op een lopende band staan en de monteurs bevestigen steeds dezelfde onderdelen als ze voorbij komen. Sommige onderdelen werden door robots gedaan.
’s Middags gingen we naar Nagoya castle, dat was erg leuk om te bezoeken.
’s Avonds namen we de trein naar Gifu waar de vissers vanaf boten met aalscholvers vissen. Het was erg toeristisch maar toch leuk om te zien.
25 juli
We gingen met de trein naar Toba, naar het Mikimoto pearl island. Daar kregen we een demonstratie van vrouwelijke parelduikers.
Daarna hebben we zelf ook even in zee gezwommen en op het strand geluierd, dat was wel even lekker om te relaxen na al dat sightseeën.
We aten die avond in een goedkoop restaurant waar je eerst een bonnetje moest kopen bij een automaat met allemaal plaatjes van eten en daarna kwam het op tafel: zalm met rijst, misosoep, tofu en augurk voor de prijs van 5 euro.
Het eten is sowieso niet duur, in de etalages van de restaurants kun je het setmenu van plastic zien, je weet precies wat je krijgt. En als je gaat zitten krijg je gelijk thee of ijswater (gratis) en het eten kost vaak minder dan 10 euro!
26 juli Kyoto
Vandaag zijn we met de bus (een buspas voor de hele dag kost nog geen 4€)  naar de ‘zilveren’ tempel geweest. Geen zilver te zien maar hij lag in een mooie tuin.
Vervolgens hebben we over het Philosophers Path gelopen waar ook een tempel is die als top choice in de Lonely Planet staat, maar wij vonden er niet veel aan.
Daarna gingen we naar het Craft museum, want daar was een dansvoorstelling van een Geisha. Dat was erg leuk om te zien en ze zag er prachtig uit.
Aan het einde van de middag zijn we over de Nishiki markt gelopen en daar hebben we  even geshopt .
We hadden trek in sushi en vonden restaurant Chojiro op Tripadvisor. Dat was een goede keus, het smaakte zo vers allemaal. Er werd (voor andere mensen) een vis uit het aquarium gevist, ter plekke half gevild en daarna op een schaal gelegd zodat de rauwe vis er als sushi af gegeten kon worden. Terwijl de schaal gegarneerd werd zagen we de vis nog bewegen!
De serveerster zei dat de vis echt dood was maar dat het stuiptrekkingen waren, ja ja.
27 juli
Vandaag regende het, bah. We zijn naar het keizerlijk paleis gegaan voor een rondleiding. Het was interessant maar het ging steeds harder regenen, dus toen hebben we eerst even treinkaartjes gehaald voor de komende dagen en bij het station rondgelopen. Het treinstation is een compleet winkelcentrum en op de 11e verdieping is een skywalk,daar loop je hoog boven het station tussen de 2 torens.
Gelukkig werd het rond 15u droog, dus zijn we alsnog naar de ‘gouden’ tempel gegaan.Die was echt mooi, er was veel goud te zien en hij lag in een schitterende tuin.
We hebben de dag afgesloten met een kom noodles met kip,garnalen en heel veel groenten,dus de vitaminen zijn weer binnen.Het eten met stokjes gaat steeds beter,het duurt steeds langer voordat je kramp in je vingers krijgt.
De komende 2 dagen maken we dagtochten vanuit Kyoto.
28 juli
We zijn met een local trein vanuit Kyoto naar Nara gegaan. Het is een hele belevenis, daar je de bestuurder kan zien zitten vanuit de trein.
Hij heeft de kaart met de tijden voor zich, hoe laat hij waar moet zijn. Elke 2min haalt hij zijn vinger langs die lijst, beweegt 2 keer zijn hand  naar voren en buigt dan een keer, een bijzonder ritueel.
Ook de conducteur buigt als hij de coupe in of uit gaat elke keer, heel grappig om te zien.
In Nara aangekomen hebben we de bus genomen naar de grootste houten tempel van de wereld. Voordat je bij die tempel bent kom je honderden heilige  herten tegen, die lopen daar gewoon los op de weg rond de tempel.
Het leuke is dat je koekjes kan kopen voor die herten en de Japanners doen dat graag, maar dan heb je  ineens 20 herten bij je staan die allemaal koekjes willen en beginnen te duwen. Die Japanners schrokken daarvan en lieten dan alles vallen of renden weg. Sommigen bleven maar rennen met die herten achter zich aan, echt grappig!
Na een tijdje gingen we  naar de tempel. Daar kun je een wierookstokje aansteken en de rook brengt geluk. Het gebouw was echt indrukwekkend en daar binnen staat de grootste bronzen boeddha van de wereld: 18 meter hoog. Ook dit is geweldig om te zien.
Binnen zijn we om de boeddha heengelopen en achterin stond  een grote pilaar met een gat erin, als je door dat gat kon kruipen bracht dat je eeuwig geluk.
Vervolgens hebben we de bus genomen naar de tempel met de 3000 lantaarns. Ook die is weer geweldig om te zien, links en rechts  van de weg naar boven en om de tempel staan duizenden lantaarns.
Daarna gingen we nog naar een tempel met een pagoda dak van 5 verdiepingen en zijn we verder gelopen naar het centrum om daar wat te winkelen. Aan het eind van de dag gingen we terug met de trein naar Kyoto. We hebben nog lekker gegeten en  zijn toen naar ons appartement gegaan.
29 juli
Vandaag weer een dagtocht: met de trein naar Amano Hashidate, een zandbank in zee begroeid met dennenbomen en vanaf de heuvel een van drie mooiste uitzichtspunten van Japan.
Na 2 uur kwamen we aan met de trein en hebben we een fiets gehuurd voor 400 Yen, 3 euro ongeveer. Het is een natuurlijk stuk strand van 3 km lang en we zijn naar de andere kant gefietst om daar bij een heuvel te komen.
Met de tandradbaan gingen we naar boven om naar het mooie uitzicht kijken. In het Lonely Planet boek stond dat je door je benen heen moest kijken, dan leek het net of de zandbank ging zweven. Nou, als je 2 min zo staat ga je zelf zweven!
Met de gekleurde stoeltjeslift gingen we weer naar beneden. We stapten  weer op de fiets naar het strand waar we lekker even gezwommen hebben, want het was ruim 30gr. Daarna hebben we  de fietsen weer teruggebracht en  de trein naar huis gepakt om nog een keer bij ons favoriete sushi restaurant te gaan eten.

30 juli
We zijn vandaag van Kyoto vertrokken met de bullettrein om 2,5u later in Hiroshima aan te komen, zo’n 500 km verder.

In Hiroshima namen we de tram naar ons hotel. We kregen een mooie kamer met uitzicht op het atoombom memorial park. Koffers neergezet en naar het park gegaan. Het was heel indrukwekkend. Daarna gingen we naar de winkelstraat om het beroemde plaatselijke gerecht te eten: okonomiyaki, een pannenkoek met groente, ei, noedels en een heerlijke saus voor de prijs van 6 euro, echt lekker.

31 juli
We gingen met de trein naar de Mazda fabriek. We hebben een leuke rondleiding gehad van 1 1/2 uur.  Daarna terug met de trein naar Hiroshima, daar wat gegeten en toen met de trein en de boot naar de Miyajima tempel (of de Tori poort in het water).

Toen we aankwamen was het laag water, je kon zo naar de poort toe lopen en het was heel indrukwekkend. Daarna hebben we de bus genomen naar een lekker strand om na 4 uur weer terug te gaan naar de tempel met hoog water. Daar ging de zon prachtig onder, dat was helemaal geweldig. We hebben we mooie foto’s gemaakt, het was magisch.
Met de boot en de trein gingen we terug naar Hiroshima, daar hebben we weer sushi gegeten en zijn terug naar ons hotel gegaan.

1 aug
We namen weer een snelle trein naar Kagoshima. Eerst zijn we naar het hotel gegaan, we waren er om 10 voor 2 en het was 2 uur inchecken, dus we moesten wachten tot 2 uur, haha! Met de ferry gingen we naar het eiland van de Sakurajima vulkaan die af en toe nog wel eens wat rook uitblaast.
Op het eiland gingen we naar de thermische voetenbaden, iedereen zit daar gezellig met z’n voeten in het warme water.
Daarna hebben we de bus genomen voor een tour over het eiland met diverse stops. Ze telen daar de kleinste mandarijnen en de grootste radijzen(van 1,5 kilo) ter wereld. Helaas hebben we ze niet gezien, verkeerde seizoen.
Wel waren er veel mooie uitzichtpunten. Na een uur waren we weer terug in het dorpje en daar hebben we de boot terug genomen naar het vaste land.
Toevallig liepen we langs het zee aquarium en daar zagen we nog een dolfijnenshow, zomaar voor niets.
Verder zijn we die middag nog gaan shoppen. Ik blijf mezelf verbazen dat er zoveel slanke Japanners zijn, er is zoveel zoetigheid te koop.
2 aug
Vandaag hadden een stranddag gepland, maar helaas er kwam warm water uit de lucht in de vorm van regen.
Toen zijn we maar met de trein naar Isubuki gegeaan, dat was weer een belevenis. Het leek wel een 5 sterren trein, je moest reserveren en we werden begroet met veel buigingen door vriendelijke dames  en de trein was met hout ingericht.
Isubuki is vulkanisch en beroemd om zijn zandbaden. De hitte van de vulkaan komt door het zand heen gestoomd. Je kleedt je uit, krijgt een kimono aan en gaat naar het strand. Je houdt je kimono aan en gaat op een aangewezen plek liggen. Daar hebben ze het zand 15 cm uitgegraven en mag je met kimono en al gaan liggen en dan gaan ze het zand over je heen gooien tot alleen je gezicht nog vrij is en dan zweten maar! Een kwartier lang. Ik kreeg het gevoel dat ik de blaren op mijn billen kreeg, zo warm werd het. Gelukkig was dat niet zo en het was een leuke ervaring, je komt er helemaal bezweet onder vandaan. Daarna afdouchen in het gebouw en dan mag je nog even in het vulkanische warme bronwater zwemmen.
Met een andere trein zijn we weer teruggegaan en ’s avonds hebben we lekker gegeten.
3 aug
We gingen met de trein naar Nagasaki waar de tweede atoombom is gevallen. Het was minder indrukwekkend dan Hiroshima maar toch weer bijzonder om te zien. We zijn eerst naar het park geweest en toen naar het museum.
Aan het einde van de middag gingen we naar Chinatown, herkenbaar aan de rode lampen en de verlichting.
’s Avonds hebben we weer lekker gegeten.
Het was weer een leuke maar warme dag, we drinken wel 3 liter water per dag.

4 aug
Vandaag gingen we naar Glover garden. Meneer Glover was een Schot die naar Japan is verhuisd en hij heeft diverse dingen opgebouwd. Hij woonde in een groot huis met uitzicht op de haven.
Het ligt in een heel mooi park op een heuvel met diverse prachtige huizen erop.
Onderweg kom je allerlei winkeltjes tegen. Een specialiteit hier is cake maar die is niet goedkoop: een cake kost 8 euro maar die wordt wel als een mooi cadeautje ingepakt.
Daarna zijn we verder gelopen naar de Dutch helling, dat zijn oude Nederlandse huizen en naar Dejima , de voormalige Nederlandse handelspost.
In de middag zijn we lekker met de boot naar een aangelegd strand geweest, het heet Costa del Sol! Daar hebben we genoten van het water en de zon. Aan het eind van de middag gingen we met de boot weer terug, nog even geshopt, een lekkere grote kom noedelsoep gegeten en toen zijn we naar het hotel gegaan.
De hotels zijn inmiddels niet meer zo goedkoop, we betalen nu minimaal 50€ voor een nacht. Blijkbaar is het hoogseizoen begonnen.

5 aug
Vandaag stond een lange treinreis op het programma van 850 km. Om 9.00 uur vertrokken we met een gewone trein, 2 uur later zijn we overgestapt op de superexpress en om 15.00 uur zijn we aangekomen in Wakayama.
Die middag hebben we de stad een beetje verkend.
6 aug
Vandaag gingen we met de JR pass naar Shirohama voor een heerlijk rustig dagje op het strand. Nou, vergeet het maar, het is het Benidorm van Japan. Het prachtige witte zand is geïmporteerd uit Australië en als je hier een handeltje wil beginnen doe dat dan in parasols en zwembanden, alle Japanners hebben er eentje.
Het water was lekker verkoelend daar we al de derde week van een hittegolf meemaken, het is elke dag zo’n 35 gr.

7 aug
We namen de trein en een shuttlebus naar een vismarkt waar een demonstratie tonijn snijden werd gegeven .

Die middag zijn we weer verder met de trein naar Kyoto gegaan, de stad van de kimono’s. Daar aangekomen werd verteld dat er vuurwerk was die avond.  Wij hebben onze spullen neergezet en zijn met de bus en de trein naar het vuurwerk gaan kijken.
Daar hebben we geen spijt van gehad, het was geweldig ! Ik denk dat er wel 25000 mensen stonden te kijken. Na afloop gingen we weer terug met de trein naar ons hotel.

8  aug
Nog een dag in Kyoto voor een uitstapje naar de tempel met de 5000 Tori  poorten. Je loopt over de toegangsweg naar de tempel  alleen maar door van die oranje poorten .
Was ook weer heel apart maar we hebben niet de hele route gedaan, het was weer erg warm (38 gr.)
Die middag hebben we ook nog andere tempels bezocht, was wel mooi maar niet speciaal.
Die avond hebben we weer bij ons favorite sushi restaurant gegeten.

9 aug
We namen de trein naar Osaka, slechts 18 min vanuit Kyoto. Daar kon je een pas kopen voor twee dagen voor 2700 yen en dan mocht je met de metro en naar 24 bezienswaardigheden.  Voordat we daar waren kwamen we eerst nog door een warenhuis met  zoveel lekkernijen, de ene taart was nog mooier dan de andere met als klap op de vuurpijl een watermeloen in de vorm van een pyramide voor 84000 yen (650 euro!)
Daarna zijn we eerst naar een uitzichttoren gegaan, hebben een boottocht in de binnenstad gemaakt, zijn naar een museum geweest en hebben een ritje in het reuzenrad gemaakt. Na een lekker diner gingen we terug naar het hotel. Het was weer een leuke dag.

10 aug
Vanochtend gingen we naar Kobe,18 minuten met de supertrein. Daar zijn we eerst naar een beeld gegaan van een robot. Ik denk dat het beeld zo’n 15 meter hoog was.
Daarna naar Kobe Marina , daar wat rondgelopen en foto’s gemaakt. Vervolgens terug naar Osaka en weer verder met onze voordeel pas: eerst met de  Santa Maria een boottocht gemaakt van 45 minuten door de haven van Osaka.  Er zijn zoveel bruggen daar en ze zijn allemaal anders. Daarna met de trein 3 haltes verder naar de hoogste toren van Osaka: 243 meter hoog. Boven was weer een geweldig uitzicht over de stad.
Verder hebben we die avond weer lekker gegeten en daarna gingen we terug naar het hotel .

11 aug
Met de superexpress trein verlaten we Osaka om naar Yokohama te gaan. Dat ligt vlakbij Tokyo. We moesten wel terug want het was de laatste dag van onze JR treinpas. In 3 uur waren we er. Onderweg voor de 2e keer langs mount Fuji gekomen maar weer niets gezien, hij lag weer in de wolken. Balen.
We hebben de  koffers naar het hotel gebracht om daarna naar de fabriek van Kirin bier te gaan.
Daar kregen we een rondleiding van 70 min in het Japans inclusief 20 min proeven.
Was heel leuk, je kreeg 3 glazen verschillende soorten bier een lager ,stout en gewoon bier met toefje slagroom (zo lijkt het, maar het is  bevroren schuim). Ik wilde nog graag een foto maken van het biertje met een toefje slagroom, dat vergat ik. Er werd met veel moeite nog een biertje gehaald maar ik mocht hem niet opdrinken, regels zijn regels.

12 aug
 Terug naar Tokyo. Eerst naar het hotel, de koffers weggebracht en op naar de dierentuin (4 euro pp). We gingen voor de panda beren en ze kregen net bamboe te eten. Het was een grappig gezicht. Nog een uurtje daar rondgelopen en toen gingen we naar een winkelgebied. Daarna gingen we  naar een honkbal wedstrijd  in de Tokyodome. De wedstrijd begon om 18u en om 21u stonden we weer buiten. Het was heel leuk om de sfeer mee te maken in een vol stadion. Daarna hebben we nog wat gegeten en zijn we naar het hotel gegaan.

13 aug
We kochten nog een Kanto treinpas voor 3 dagen om dagtochten in de omgeving van Tokyo te kunnen maken. Vandaag gingen we naar Shimoda op het Izu schiereilandvoor een rustdag aan het strand.
Het geimporteerde zand was spierwit, het was prachtig weer en we waren de enige toeristen. Gelukkig zijn de Japanners te beleefd om te staren…
Het was een heerlijk dagje, we hebben veel gezwommen en het was de lange treinreis wel waard.
14 aug
Vandaag gingen we onze laatste poging wagen om Mount Fuji te zien. We namen de trein naar Kawaguchiko waar hij bij helder weer te bewonderen is aan de voet van een meer, maar helaas, hij lag weer in de wolken.
Ik zal het maar eerlijk toegeven: de foto van Mount Fuji is de enige op mijn website die ik niet zelf gemaakt heb, daarvoor moet ik nog een keer terug naar Japan!
We hebben een paar uur rondgewandeld in de hoop dat het zou opklaren, maar tevergeefs. We zijn weer terug naar Tokyo gegaan en ’s avonds hebben we heerlijk sushi gegeten in een restaurant waar je alles met Ipads bestelt.
15 aug
We namen de trein naar Nikko, beroemd om zijn gedecoreerde tempels.
De omgeving was ook erg mooi, groene heuvels en bossen met snelstromende riviertjes.
Daar kon je wandelen en langs het pad stonden allemaal beeldjes met rode gebreide mutsjes en slabbetjes, was erg bijzonder.
In een tempel was een toernooi aan de gang van een vechtsport met stokken. Iedereen droeg mooie pakken en het was erg leuk om naar te kijken.
We hadden best wat langer in Nikko willen blijven maar we moesten weer terug omdat we een hotel bij het vliegveld geboekt hadden (dat scheelde weer 24 euro omdat we daar vandaag nog naar toe konden reizen met de Kanto pas).
We kwamen nog 2 sumo worstelaars tegen in vechttenue, zeg maar zo’n grote luier. We vroegen of we met ze op de foto mochten en dat kon, zo leuk!
De kamer van het hotel bij het vliegveld was de ruimste die we de hele reis gehad hadden, met een fullsize ligbad, heerlijk.
16 aug
Met de shuttlebus van het hotel gingen we naar het vliegveld, de vlucht vertrok op tijd en 9.45u later landden we in Moskou. Na de overstap vlogen we in 3u door naar Amsterdam.
Het was een fantastische reis!