Optelsom:

Vliegticket   Brussel-Bangkok                  763                                         Ticket Vietjet Hue                                      € 71                                         Ticket Vietjet  Nha Trang                          € 63                                     Hotels                                                       € 739                                               Uitgaven ter plaatse*:                             € 915                                                                                                               —————+                                                                                                      €2551 p.p.

*eten/drinken, vervoer, entree attracties, etc.

Jouw droomreis naar VIETNAM

Wil jij......

Maak dan deze reis, want ik geef als rapportcijfer een….10!

Dagschema / Itinerary

33. Vlucht via Bangkok naar Brussel
  34. aankomst Brussel

Tips:

Met Thai Airways was de overstaptijd in Bangkok erg lang. Maak er een stopover van en blijf 1/2 nachten in Bangkok. De prijs van het ticket bleef gelijk.

Boek de hotels zo vroeg mogelijk, de prijzen zijn dan veel lager en je kan altijd annuleren!

De treinen/ bussen raken snel vol. Zodra je weet wanneer je wilt reizen, boek dan zo snel mogelijk. 1 dag van tevoren is veel te laat, zoals wij ervaren hebben! En gebruik geen tussenpersoon zoals bookaway.com, ze lieten ons ruim 48u op de bevestiging wachten en zeiden alsnog dat er geen plek was!

Euro’s wisselen voor VND kan bij de bank, maar in Hanoi zijn ook wisselkantoortjes ( bijv. In de Hang Bac straat nr.67) die een betere koers bieden!

De rit naar Sapa duurt eerder 7u dan 5u en de limousine bus service is niet erg comfortabel, al boek je de duurdere VIP stoelen in het midden. Neem een VIP cabin sleeper bus, je ligt (alsof je first class vliegt)  heel comfortabel met airco, wifi en een verstelbare stoel/ bed.

Huur in Sapa, Ninh Binh, Hué, Danang (eigenlijk overal!) een motorfiets, een automaat. Kost hooguit 6€ per dag en je komt overal in je eigen tempo.

Mijn reisschema is precies 1 maand, zolang is je visum ook geldig. Als je minder tijd hebt, zou ik Nha Trang inkorten naar 2 nachten en Dalat overslaan. In Halong Bay zou ik juist 2 nachten op een boot adviseren, ik vond 1 nacht echt te kort.

Uitgebreid dagverslag

7 juli

We namen de trein vanaf Rotterdam Centraal naar Brussel airport, dat ging prima. Het was druk bij het inchecken op Zaventem, we stonden ruim een uur in de rij.

De vlucht verliep rustig en na 11u vliegen waren we de volgende ochtend in Bangkok.

8 juli

Met de airlink trein en een taxi waren we om 8.30u in 5*hotel Ramada Plaza Menam riverside (75€). Gelukkig konden we gelijk inchecken en we kregen een mooie kamer met uitzicht op de rivier. We hebben eerst 2 uurtjes geslapen en daarna gingen we op pad.Er gaat een gratis shuttleboot van het hotel naar de public pier en we waren de enige personen aan boord, dus het was gelijk een privé mini/rivier cruise!

De rivierferry bracht ons vervolgens naar het Grand Palace. Gelukkig hadden we van tevoren gelezen dat blote schouders en benen geweigerd werden en onze kleding aangepast, want er werden veel mensen weggestuurd. Het paleis was erg mooi, we waren hier 35 jaar geleden al eens geweest maar het was leuk om er weer te zijn. De grote potten met lotusbloemen stonden er nog steeds! We aten lekkere loempia’s en Pad Thai voor weinig en liepen vervolgens naar Wat Pho, de tempel met de liggende gouden boeddha. We namen voor 320 Bath (10€) een massage van een half uur bij de massageschool in de tempel. Ik zei nog dat ik een soft massage wilde maar die vrouw kneep toch behoorlijk hard!

We namen het pontje naar de overkant van de rivier waar de Wat Arun staat, de tempel van de dageraad. Was ook leuk en op de terugweg naar het hotel maakten we nog een stop bij de Icon Siam Mall waar om 18.30u een muziek/fonteinenshow te zien was. Toen we de shuttle naar ons hotel wilde nemen,  barstte er een enorme regenbui los. We twijfelden of de hotelboot nog wel uit zou varen maar ze kwamen toch, ondanks het noodweer. Na een uur was het weer droog en aten we in een leuk restaurantje vlakbij het hotel. Om 21u konden we onze ogen niet meer open houden en vielen we als een blok in slaap.

9 juli

We sliepen lang uit en na het ontbijt gingen we eerst even zwemmen en luieren bij het zwembad. Om 12u namen we het bootje van het hotel naar Taksin BTS station wat ook bij de rivier ligt. De skytrain bracht ons naar de Chatuchak weekendmarkt waar we leuke souvenirs kochten.

Aan het einde van de middag namen we de metro en een rivierbus over een khlong ( voor 0,30€!) naar KhaoSan road, een straat vol herrie en barretjes. We dronken een cocktail, aten een pad thai op straat en liepen daarna naar de rivier maar helaas, de laatste ferry was al vertrokken. Dan maar met de bus, want we waren een flink eind van ons hotel. Dat ging eerst goed maar in het centrum stond het verkeer volledig vast dus deden we er ruim een uur over. Uiteindelijk namen we het laatste stuk een taxi.

10 juli

Na het ontbijt luierden we bij het zwembad en daarna bezochten we nog even de luxe Paragon shopping mall. We mochten laat uitchecken dus om 14.30u haalden we de koffers op en vertrokken we naar het vliegveld.

De vlucht duurde 1.45 min en we zaten lekker ruim, met z’n tweeën op een rijtje van 3 stoelen. We gingen supersnel door de douane, wisselden geld en gingen op zoek naar een taxi. Buiten stond airport bus 86 vlakbij de taxi’s die op het punt van vertrekken stond. We  besloten die naar het centrum/ busstation Long Diem te nemen, kostte slechts 1.80€ pp! Na 10 min met 2 koffers door de ontelbare brommers manoeuvreren (waren 5 min. geweest als we de goede straat hadden gekozen) kwamen we bij hotel Hanoian Central. (19€ met ontbijt) We kregen een upgrade naar de penthouse suite met 2 slaapkamers en 2 badkamers en een terras!

Het hotel ligt midden in Old quarter, een sfeervolle wijk. We liepen nog even over de avondmarkt, dronken een mango en een avocado smoothie en gingen slapen.

11 juli

Na het ontbijt gingen we op advies van de Lonely Planet een wandeling door Old Quarter Hanoi maken. Wat een hectiek op straat! Honderden brommers scheuren links en rechts langs je heen, oversteken is een vak apart hier. En dan lopen er ook nog mensen met hun koopwaar met een juk tussen, je weet niet wat je ziet. De tijd heeft hier stil gestaan.

Het was erg warm en we liepen enorm te zweten.We zagen de brug ontworpen door Eiffel, de ceramic road, de overdekte markt, het memorial house, de tempel in het meer en tenslotte een voorstelling in het waterpoppen theater. Zo grappig!

We dronken een supergoedkoop drankje in beerstreet, aten Bo Pho op straat en gingen moe maar voldaan weer naar het hotel.

12 juli

We hadden een limousine/9 persoons busje geregeld naar Tam Coc/Ninh Binh, zaten om 8.30u te wachten maar hij kwam een half uur te laat en uiteindelijk reden we pas om 10.15u Hanoi uit.

Hotel Nam Hoa (20€) in Tam Coc is geweldig. We kregen een grote nieuwe kamer en we konden gratis fietsen lenen. Eerst gingen we naar Thung Nang waar we een boottochtje maakten van 1,5u (6€ pp) met een roeister die met haar benen roeide, nog nooit gezien! We gingen door 2 grotten waar het waterpeil zo hoog stond dat we op de bodem van de boot moesten gaan zitten anders stootte je je hoofd. Daarna fietsten we naar de Bich Dong tempel.

De lunch was lekker, roerbak beef met ananas. Daarna maakten we nog een boottochtje in Tam Coc van 2u (8€ pp) want het landschap is hier prachtig, je vaart tussen de rijstvelden en het karstgebergte.

Ook hier werd met de benen geroeid. We zwommen nog even in het zwembad, dronken een cocktail bij een rooftopbar en aten een gegrilde eend wat hier een specialiteit is (samen met geit).

13 juli

Het ontbijt was het beste wat we tot nu toe gehad hebben. Behalve brood met gebakken eitjes kregen we ook vers passievruchtensap en een groot bord met al het verse fruit wat je maar kan bedenken.

We huurden een motorfiets (5€ per dag) en reden naar de Mua cave. Daar beklommen we een rots met 450 treden voor een prachtig uitzicht maar o o wat was het heet, niet normaal! Er was ook een prachtige lotusvijver.

Daarna reden we naar Trang An voor wederom een boottocht van 3u (10€ pp) door het schitterende landschap. Hier zijn ook films opgenomen, Indochine en Skull Island/ King Kong. We gingen door 9 grotten maar helaas ging het regenen op het laatste stuk.

De laatste stop was Hoa Lu maar we hadden geen puf meer om de tempels te bezoeken dus reden we terug naar Tam Coc voor een late lunch, zwommen nog even in het zwembad en om 18u stond de Minibus voor de deur voor de rit terug naar Hanoi. Dit keer sliepen we in hotel Golden Sun Suites ( 20€ LO maar het ontbijt was niet best).

14 juli

We durfden nu zelfs de hectiek van Hanoi aan dus huurden we weer een motorfiets en bezochten we alle bezienswaardigheden die niet op loopafstand lagen: Het mausoleum van Ho Chi Min, het presidentiële paleis, een aantal tempels en het opera gebouw. Het was leuk om zo door de stad te rijden. We aten Bun Cha, het zag er niet uit maar het smaakte goed. ‘s Avonds dronken we nog wat bij de beercorner ( ze hebben ook mojito’s voor 1,80€) en daar raakten we aan de praat met 2 Engelsen. Dat bleek Andy Moor te zijn, een bekende DJ met zijn tourmanager. We zijn uitgenodigd voor zijn show op zondagavond in een club in Hanoi en staan nu op de gastenlijst!

15 juli

We werden vanmorgen om 7u opgehaald voor de lange busrit naar Sapa. Om 13.30u waren we pas in hotel My boutique (25€). De kamer is nieuw en erg mooi. Het is hier een stuk koeler, want Sapa ligt op 1650m. Er zou hier elke dag een bui kunnen vallen maar het is gelukkig mooi weer.

Ik dacht dat Sapa een dorp was maar het blijkt een flinke stad te zijn, dus besloten we…..een motorfiets te huren! Op aanraden van de receptie reden we naar het dorp Ta Van. Een goed advies want de rijstterrassen zijn daar echt prachtig, je blijft foto’s maken. Er wonen hier verschillende bergstammen die in klederdracht lopen: Zwarte Mhong en Rode Dao. Erg leuk, maar er wordt overal opdringerig geprobeerd om je iets te verkopen. Het was een leuke middag, we dronken nog een biertje in het centrum waar veel Vietnamese toeristen waren (we zien weinig andere buitenlanders) en ‘s avonds aten we chicken curry geserveerd in een kokosnoot!

16 juli

We vertrokken met de motorfiets naar een aantal bezienswaardigheden: Eerst langs de Silver waterfall, zichtbaar vanaf de weg dus na een fotostop gingen we verder naar Heavens gate voor het mooie uitzicht. De volgende stop was de Glass bridge, dat was echt leuk. Er was een lift gebouwd en bovenin waren glazen loopbruggen, heel spannend om overheen te lopen op die hoogte en het uitzicht was prachtig. We boften met het weer en zijn er 2 uur gebleven. Daarna reden we naar de Love waterval waar we na een kwartier wandelen bij een mooie waterval kwamen.

Op de terugweg zagen we een afslag om binnendoor naar Sapa te rijden. We namen de gok en het was een prachtige route, dwars door de rijstterrassen. ‘s Avonds aten we chicken on a sizzling hot plate bij ons favoriete restaurant ‘Yummie’, was erg lekker.

17 juli

Vandaag volgden we weer het advies van de receptie op, maar dat was dit keer geen succes. De weg was superslecht en uiteindelijk besloten we om terug te gaan en nog een stuk door de vallei te rijden. We namen een andere afslag dan de vorige keer maar dat bleek de avontuurlijke toeristische route te zijn met hele steile smalle paden. De motor haalde het heuvelop soms niet met 2 personen en moest er even gelopen worden. De omgeving was echt heel mooi.

We aten loempiaatjes als lunch en om 15u bracht een taxi ons naar de sleeper cabin bus voor de rit terug naar Hanoi. We kregen allebei een bovencabine met airco, verstelbare stoel, tv en wifi. Superdeluxe!! Natuurlijk duurde de rit weer langer dan gedacht en om 23u waren we pas in het Luxury Old Quarter hotel (19€), snel douchen/ omkleden  en op naar de Jigger Downtown club waar Andy Moor ging optreden. Zijn tourmanager  haalde ons naar binnen. Andy stond al een uur te draaien. We kregen drankjes en na 1,5u was hij klaar en dronken we wat met z’n vieren. Daarna gingen we nog naar een eettentje waar we gezellig hebben zitten kletsen. Om 4u lagen we in bed. Het was een topavond!

18 juli

We werden om 8u wakker gebeld: ons transport naar Halong Bay stond al voor de deur! Oeps, ze zouden pas om 8.30u komen. Ik had blijkbaar een e-mail gemist dat ze er eerder zouden zijn. Snel aangekleden en naar beneden. We lieten 1 koffer achter want we kwamen hier weer terug en gingen verder slapen in de bus. We maakten onderweg nog een stop bij een parel  winkel en om 12u waren we in de haven. Een ferry bracht ons naar het schip, het was nog een half uur varen maar toen waren we er.  Het schip (Rosy cruises, 150€ p.p.) is erg mooi. De hut heeft een balkon en een ligbad. Het schip ging varen en na de lunch gingen we zwemmen en kajakken. Het diner was een buffet en erg lekker.

Tenslotte gingen we nog squid vissen. Op het achterdek brandde een felle lamp waar de inktvissen op af kwamen. We hebben er 4 gevangen. Voordat ze opgehaald werden spoten ze een flink lading inkt in het water. Een behulpzame Vietnamees haalde ze voor mij van het haakje, want dat vond ik erg naar om te doen.

19 juli

Na het ontbijt gingen we met een tender bootje naar een drijvend vissersdorp maar dat stelde niets voor. Terug op het schip moest de koffer uit de hut en kregen we nog een vroege lunch. Om 11.30u gingen we alweer terug naar het vaste land, de cruiseschepen voeren in optocht en het is amper een 24-uurs cruise. Ik zou het niet opnieuw op deze manier doen.

Terug in ons hotel in Hanoi gingen we geld wisselen en wat eten/drinken en om 19u waren we in train street. Daar zijn heel veel barretjes aan het spoor want de trein rijdt er rakelings langs. Een leuke attractie, maar helaas kwam de trein niet. Om 21u gingen we terug en toen kwamen er 2. Het was spectaculair en iedereen ging juichen toen hij voorbij was. Echt grappig!

20 juli

Om 7.30u kwam de taxi om ons naar het vliegveld te brengen. Na een rustige vlucht van 1u landden we in Hué. We kregen een ruime kamer in hotel Villa Hué ( LO 29€) en we vertrokken naar de citadel, een soort Verboden stad zoals In Beijing. Volgens de receptie was het 15 min lopen, maar dat bleek ruim een half uur te zijn en het was bloedheet. We lunchten onderweg, het lokale Huda bier is hier nog goedkoper, 0,60€ per fles. De citadel was interessant maar het terrein was erg groot en het was erg warm zoals ik al zei. Ook hier willen Vietnamezen graag met je op de foto of ze komen een praatje maken om hun Engels te oefenen.

Op de terugweg dronken we nog wat bij een restaurantje en raakten we in gesprek met de doofstomme eigenaar (echt waar!). We konden van hem een motorfiets huren.Dat hebben we gelijk gedaan, het scheelde weer een wandeling terug. We bezochten nog even de markt en gingen daarna zwemmen in het hotel. Om de hoek zit een leuke  cocktailbar (Brown Eyes) met heerlijke mojito’s. Tenslotte aten we de plaatselijke specialiteit (Bo Pho Hué) in een restaurantje uit de Tripadvisor top 5.

21 juli

We gingen vanmorgen eerst naar het treinstation om kaartjes te kopen de volgende dag naar Danang. Helaas, alle treinen zaten vol! De dame achten het loket was erg behulpzaam en belde voor ons een bus company. Er kwam een mannetje en hij regelde voor ons ter plekke een busrit, wel gelijk afrekenen. Was even spannend of dat allemaal wel goed zou komen.

Daarna gingen we op de motor naar de tijger arena waar ooit olifanten (de goede kant) moesten vechten tegen tijgers (de slechte) waarvan de nagels en tanden verwijderd waren. De olifanten wonnen altijd!

De volgende stop was de tombe van Khai Dinh. Heel indrukwekkend, leek wel Game of Thrones van de buitenkant en binnen was het één en al pracht en praal.

Onderweg schoot nog een slang van 2m over de weg! Helaas was hij te snel voor een foto.

De laatste stop was bij een pagoda aan de rivier, maar toen werd het steeds donkerder en al snel barstte een enorme regenbui los. We gingen snel bij een overkapping schuilen en de mannen die daar al zaten moesten lachen en boden ons gelijk 2 stoelen aan om de bui af te wachten. Zo aardig! Na een half uur konden we verder en gingen we naar de Skybar op de 33e verdieping van het Melia hotel voor een prachtig uitzicht over Hué. We brachten de motorfiets terug, zwommen nog even en gingen daarna naar onze favoriete cocktailbar. Het avondeten was weer zo lekker en zo goedkoop! Voor 7€ hadden we 4 gerechten en 3 bier! Dat kan toch eigenlijk niet. En het was het lekkerste wat we tot nu toe gegeten hebben! Maison Trang krijgt een goede review op Tripadvisor hiervoor! We namen nog een afzakkertje en toen bleek dat bij onze bar een dj was en de hele dansvloer vol stond. Daar hebben we nog zeker een uur staan dansen.

Het was weer een hele leuke dag!

22 juli

De shuttlebus vertrok om 8.30u. Onderweg passerden we een aantal tolpoorten. Bij de eerste ging de slagboom automatisch open maar bij de tweede gebeurde dat niet en reed de chauffeur de slagboom er finaal af! Was een flinke klap en ik zat voorin! Met het ophalen/wegbrengen van andere passagiers waren we om 12.30u in het Hadana Boutique hotel (19€).

We huurden gelijk een motorfiets en vertrokken naar het strand voor een welverdiende relax middag na 2 weken rondreizen. We huurden ligbedjes met parasol en zwommen in zee. In het hotel zwommen we nog even in het zwembad en aten daarna een tonijnsalade en 2 (grouper) vissen die we zelf uit het aquarium konden kiezen in een visrestaurant.

We maakten nog een stop bij de nightmarket en om 22u waren we weer in het hotel.

23 juli

Op de motorfiets reden we naar de Marble mountains waar je grotten kunt bezoeken en waar  langs de weg enorme marmeren beelden te koop staan. In de grootste grot viel het zonlicht door gaten in het plafond op een bijna goddelijke manier naar beneden, was echt bijzonder om te zien. We dronken een mango en een avocado smoothie en reden terug naar het hotel, omkleden voor nog een luie strandmiddag. Toen we naar huis wilden gaan was er een straatoptocht met versierde wagens, dansers en artiesten.

We aten de specialiteit van Danang in restaurant nr2 van Tripadvisor. Het was een soort pannenkoek met garnalen die je in stukken moest knippen en met rijstpapier en groenten op moest rollen en tenslotte in een sausje moest dippen. Was heel lekker! Daarna reden we naar de Dragon bridge die om 21u vuur spuwt. Het was superdruk maar het was erg leuk! We dronken nog een smoothie op een terras waar een live karaoke was met 2 jongens op gitaar en 1 op een cajon die mensen uit het publiek begeleiden. Klonk best goed!

24 juli

Om 10u reed de taxi voor die ons naar het Ann retreat resort in Hoi An bracht (35€). De kamer was nog niet klaar, dus gingen we naar het zwembad. Er zijn er twee, 1 adults only. So nice! Om 13u kregen we de sleutel van de kamer. Die was mooi en kijkt uit op de rivier.

Op de (gratis) fietsen reden we naar het historisch centrum (Unesco erfgoed) waar de straten vol hangen met gekleurde lampionnetjes. Hoi An staat bekend om zijn kleermakers en we zijn helemaal los gegaan: T laat een smoking op maat maken en een zomerjasje van linnen en ik een feestelijke jurk.

We vonden weer een leuk cocktailbarretje en ‘s avonds werd het nog sfeervoller toen overal de lampionnetjes aangingen.

25 juli

Na het overdadige ontbijt gingen we terug naar de winkels voor de 1e pas sessie. Alle aanpassingen werden genoteerd en 2u later moesten we alweer terug voor de 2e doorpas. We bezochten de overdekte Chinese brug en nog wat tempels en een heel indrukwekkend fotomuseum ( Rehahn) waar de kleding van de mensen op de foto‘s ernaast te zien was. ‘s Middags luierden we bij het zwembad. Daarna gingen we alle kleding ophalen.

We aten een heerlijke red snapper voor slechts 6 euro bij restaurant Morning Glory en tenslotte lieten we nog een kaarsje op de rivier drijven.

26 juli

We namen het shuttlebusje van het hotel naar de beachclub die bij het hotel hoort en luierden tot 15u op het strand. Het is nog steeds heerlijk weer.

Daarna lagen we nog even bij het zwembad en aan het einde van de middag pakten we de fiets voor een laatste ritje naar het centrum.

27 juli

Om 6.45u stond de taxi klaar om ons naar het vliegveld te brengen te brengen voor de vlucht naar Nha Trang. Die vertrok keurig op tijd en na 1u waren we er al.

We namen weer een taxi naar ons hotel ( Muong Trangh Grand hotel, 25€) waar we een suite hadden geboekt. Het is  echt een superkamer op de 17e verdieping met ramen van vloer tot plafond met uitzicht over zee en de bergen en een jacuzzi in de badkamer!

Nha Trang is een uitgestrekte stad dus wilden we gelijk een motorfiets huren, maar dat lukte niet gelijk want ze waren overal uitverkocht. Uiteindelijk lukte het toch via de receptie en het kost slechts 4€ per dag!

We gingen geld wisselen en lunchen en wilden daarna naar een pagoda en een witte boeddha maar we raakten de weg kwijt, konden het niet vinden en reden daarom maar naar de Cham towers wat ook een bezienswaardigheid is. Er was net een dansvoorstelling toen we aankwamen. ‘s Avonds aten we een heerlijke tonijn salade en lemongras tilapia.

28 juli

Het was mooi weer dus reden we naar het strand bij de Happy Beach club waar we 2 ligbedden met kussens, een parasol en 2 badlakens huurden voor…4€!

We luierden en zwommen de hele dag en sloten de middag af bij de Louisiane brewery beachbar waar we een ter plekke gebrouwen passiefruit biertje dronken. Erg lekker.

De gegrilde tonijnsteak in hetzelfde restaurant smaakte ook weer heerlijk.

29 juli

Was een kopie van de vorige dag, dit zijn onze strand/ relax dagen. Heel vervelend…

30 juli

Ik had bedacht dat het voor de variatie leuk was om nog 2 dagen in een ander hotel te slapen, dus vandaag verhuisden we naar het 5* Diamond Bay hotel (30€) wat meer in het centrum ligt. Ons oude hotel was zo aardig om mij met de koffers daar af te zetten met de hotel shuttlebus, terwijl T met de motorfiets erachteraan reed, zo grappig. We checkten in maar de kamer was nog niet klaar, dus gingen we eerst even winkelen in de naastgelegen mall.

Het hotel heeft bedjes op het strand, dus ‘s middags lagen we weer heerlijk onder de parasol. We sloten de dag af met passiefruit biertjes bij de Louisiane beachbar en aten bij restaurant Mockba wat Moskou blijkt te betekenen, maar de Russen zijn hier op 1 hand te tellen ( en de overige toeristen trouwens ook). Op de kamer wilden we douchen maar er was geen warm water. Na een uur bleek het een probleem in het hele hotel te zijn. De manager beloofde het de volgende dag goed te maken.

31 juli

En dat deed ze, we konden verhuizen naar een mooie suite met 2 badkamers en prachtig uitzicht! En een schaaltje fruit op tafel.

Daarna gingen we naar het strand maar toen het om 15u betrok besloten we nog een poging te wagen en op zoek te gaan naar de pagoda en de witte boeddha die we de eerste dag maar niet konden vinden. En nu reden we in 1x goed, nou ja!

We besloten om een keer iets anders te eten en gingen naar een Japans sushi restaurant.

1 augustus.

Het limousine busje kwam ons om 9.15u ophalen voor de rit naar Da Lat. Er was wifi onderweg en de stoelen hadden zelfs een massagefunctie! Na 4u waren we er. Het hotel is erg mooi ( Zen Valley, 59€) wel duurder dan normaal, maar dat komt omdat ik per se een kamer wilde hebben met het meest bijzondere bad dat ik ooit gezien heb: het zwevende/ hangende bad! En het is fantastisch! Zie foto!

We huurden weer een motorfiets en vertrokken naar het Crazy house en dat is het ook. Een fantasie combinatie van Efteling meets Gaudi. Heel veel kitsch maar zo over de top dat het weer leuk wordt.

Daarna bezochten we nog het zomerpaleis van koning Bao Ding waar niets meer aan veranderd was sinds de koninklijke familie vertrok. Alle meubelen staan er nog en het is vergelijkbaar met Soestdijk, gedateerd maar wel origineel.

We waren nog maar net op de terugweg toen het begon te regenen. We besloten te schuilen en al snel barstte een enorme bui los. Het duurde en duurde maar dus na 1,5u wachten besloten we om maar met een taxi naar het hotel te gaan en de volgende dag de motorfiets weer op te halen. Helaas vertelde de receptioniste van het naastgelegen hotel dat zelfs de taxis niet meer reden! Ze gaf ons zomaar gratis 2 wegwerp regencapes en door de stromende regen reden we eerst naar een restaurant in het centrum om te eten en vervolgens weer door de regen naar het hotel. Weer een avontuur beleefd!

2 augustus

Het was gelukkig goed weer. We vertrokken naar het treinstation wat niet meer gebruikt wordt, maar wel een bezienswaardigheid is in Da Lat. Er staat ook nog een soort Harry Potter trein.

Vervolgens reden we naar Damanla falls waar je met een rodelbaan van 2,5 km de heuvel afdaalt naar de waterval die overigens heel modderig/bruin was vanwege de regen van gisteren. Het ritje was superleuk en je mocht ook weer omhoog met de rodelbaan.

Daarna bezochten we het Truc Lam klooster waar veel bonsai bomen staan.We gingen nog even langs de markt, reden een rondje om het meer en besloten te gaan zwemmen bij het hotel.

Met de regen van gisteren in gedachte besloten we om niet meer ‘s avonds te gaan rijden en in het hotel te eten maar uiteraard bleef het vanavond droog.

3 augustus

Na het ontbijt kwam de taxi om ons naar het vertrekpunt te brengen van de bus naar Mui Ne. Het was een slaapbus maar je kon redelijk zitten/liggen. Na 4u werden we keurig bij ons hotel afgezet, Bamboo village resort (62€). Geen koopje dit keer, maar we kregen een ruime bungalowkamer met balkon (ja, dat kan) met uitzicht op het zwembad. En de tuin hier is ongelofelijk, zo prachtig, daar kan een botanische tuin niet aan tippen en deed ons denken aan Bali.

We gingen naar het strand waar een stevige wind stond, maar daardoor was het heerlijk. Ze  doen hier veel aan kitesurfen.

Het dorp is een lange weg en er is veel dicht a.g.v. Corona. Heel triest. Gelukkig waren er  nog wat restaurantjes open en hebben we lekker gegeten.

4 augustus

We ontbeten in het restaurant aan het strand en regelden daarna een motorfiets voor morgen.

De rest van de dag bestond uit luieren, zwemmen in zee, eten, luieren, zwemmen in het zwembad.

5 augustus

We vertrokken om 8.30u op de motorfiets naar onze 1e stop: de Fairy stream. Een ondiep riviertje waar je doorheen liep in een soort canyon met mooie kleuren dat eindigde bij een waterval. Was leuk maar het was erg warm.

De volgende stop was bij de rode zandduinen. We klommen naar boven, namen een foto maar verder was er niet veel te beleven. 25 km verderop waren de witte zandduinen. Je kon met een jeep of met een squad door de duinen rijden maar het was voor Vietnamese begrippen zo overprijst (24€ en 32€) dat we besloten om een stukje te lopen, foto’s gemaakt en weer verder.

De laatste stop was bij een vissersdorp waar net de vangst aan land werd gebracht. Miljoenen mini visjes werden in manden aangevoerd en verderop te drogen gelegd. We denken voor de vissaus fabriek die hier staat.

‘s Middags luierden we nog op het strand en zwommen in zee en in het zwembad. ‘s Avonds maakten we nog een ritje naar Phan Thiet waar we een leuk restaurantje vonden.

6 augustus.

De (slaap)bus kwam ons om 9.15u ophalen voor de rit van 5u (7€p.p.)naar Saigon/Ho Chi Minh City). Met een taxi vanaf de busstop waren we snel bij ons hotel: het 5* koloniale Majestic (98€). Ja, we  besloten de vakantie luxe af te sluiten! De kamer leek echter niet de beloofde 45m2, dus na een beetje klagen bij de receptie kregen we een upgrade naar een suite! Yes!

We gingen de stad nog even in. Hanoi was druk met scooters maar Saigon spant de kroon. Wat een gekkenhuis hier! We bekeken het opera gebouw en het stadhuis en gingen nog even naar een shopping mall.

Daarna liepen we terug want het hotel had die avond een seafood buffet incl. drank en we besloten dat te doen. 38€ p.p. is voor Vietnamese begrippen duur maar er was sushi, sashimi, oesters, grote gamba’s en…onbeperkt kreeft! En Franse wijn! We kregen een geweldige tafel in het rooftop restaurant met uitzicht over de rivier en de stad. We hebben genoten!

7 augustus.

Na het ontbijt gingen we wandelen, veel bezienswaardigheden liggen op loopafstand. We bezochten het oude postkantoor, de Notre Dame (maar die stond in de steigers),het verenigingspaleis en het oorlogsmuseum. Daar werd je niet vrolijk van, afschuwelijke foto’s en verhalen. Ook shopten we nog op de markt, het Saigon square en in de Saigon mall. Daarna gingen we zwemmen want we hadden inmiddels ruim 10.000 stappen gelopen.

‘s Avonds namen we een taxi naar Bui Vien street, de uitgaansstraat van HCMC. Wat een herrie, ze zetten de muziek zo hard dat je elkaar niet kan verstaan en in de bars dansen meiden en jongens op een mini podium om klanten te trekken. We vonden net buiten de herrie straat een leuk restaurantje waar we onze laatste Vietnamese maaltijd aten en gingen met een taxi weer terug naar het hotel.

8 augustus.

De laatste dag! Er stond niets meer op het programma, dus maakten we nog een wandeling naar de markt, altijd leuk. We kochten wat kleding en cadeautjes, dronken nog een laatste mango en avocado smoothie en gingen toen terug naar het hotel.

We wilden nog een paar uur bij het zwembad liggen maar het regende steeds, dus zaten we in de lobby te wachten tot de taxi kwam die ons naar het vliegveld bracht.

Het vliegtuig vertrok keurig op tijd. Via Bangkok vlogen we terug naar Brussel.

Het was een fantastische reis!