TRAVEL TEACHER

Zuid-Afrika

OPTELSOM

Deze reis maakte ik in 2011. Het is te lang geleden om de prijzen nog te weten. Maar volg mijn stappenplan en je kunt een goed kostenplaatje maken!

jouw droomreis door Zuid-Afrika

Wil jij.....
met een huurauto zelf door alle wildparken van Zuid-Afrika reizen?

Maak dan deze reis, want ik geef als rapportcijfer........ een 10 !

Intinerary

26   Pretoria
27  Vlucht naar Amsterdam

Tip 1:

Wij bezochten Zuid-Afrika in onze zomermaanden als het daar winter is, maar we hadden prachtig weer en hebben zelfs op het strand gelegen in Plettenberg.

Nog een voordeel: het wild is goed zichtbaar door de droogte en je hoeft geen malaria pillen te slikken voor het Krugerpark.

Maar…..de beste maand om de walvissen te zien in Hermanus is september!

Tip 2:

Je kunt makkelijk met een huurauto de Nationale Wildparken bezoeken. Veel goedkoper dan de particuliere wildreservaten.

Je betaalt de entree bij de receptie ( tussen 12-25 euro p.p.), krijgt een goede wegenkaart mee en gaan!

We hebben alle kronkelige zandweggetjes genomen, maar vaak blijkt het wild ook van asfalt te houden en zagen we de mooiste dieren en de grootste kuddes gewoon langs de asfalt ringweg.

Day to day

Uitgebreid dagverslag

3 juli
Onze vlucht met Qatar airways vertrok vanaf Schiphol. We hadden geluk: er was een ander toestel ingezet en daardoor viel onze stoelrij in de……businessclass! Jammer genoeg alleen het stuk tot Doha, onze tussenlanding. Maar we hebben ervan genoten!

Het 2e gedeelte verliep ook probleemloos en 10u later landden we in Kaapstad.  We haalden onze huurauto op, een Chevrolet Spark en reden naar ons hotel. Aan het einde van de middag gingen we naar het V&A Waterfront. Daar is het erg gezellig, er zijn straatartiesten en leuke restaurantjes.

4 juli

Het was mooi weer dus reden we met de auto naar Signal Hill waar je een prachtig uitzicht hebt over Kaapstad,  de Tafelberg en Robbeneiland.

Daarna gingen we naar de City Hall waar net een marktje was dus konden we nog even shoppen. Als je je auto langs de straat parkeert is er altijd wel een mannetje die je een plek aanwijst en zegt op je auto te zullen passen. Met een heel laag bedrag is hij al tevreden.

Vervolgens reden we naar de haven voor de excursie naar Robbeneiland. We werden rondgeleid door een ex-bewoner en het was erg indrukwekkend!

5 juli

Vandaag gingen we als eerste naar Kasteel de Goede Hoop waar veel te zien is van de Nederlandse historie in Kaapstad. Daar zagen we dat het weer steeds beter werd en de top van de Tafelberg kwam in zicht dus we aarzelden geen moment en reden naar de kabelbaan aan de voet van de berg. Daar was het nog steeds helder dus gingen we naar boven.

Het uitzicht was prachtig, we hebben een wandelroute gevolgd langs de verschillende uitzichtpunten en onderweg zagen we veel dassies, een soort marmot. Na een uur begon het alweer te betrekken en te regenen!

Tenslotte gingen we weer naar beneden waar het weer een stuk beter was en ’s avonds aten we vis bij het Waterfront.

6 juli
Na het ontbijt vertrokken we richting Kaap de Goede Hoop. Onderweg zagen we baboons (apen) en wilde struisvogels. Ook waren er stalletjes met houtsnijwerk wat ook de moeite waard was om even te stoppen. We maakten veel foto’s bij de uitzichtpunten en de vuurtoren. Op de terugweg stopten we bij de pinguïnkolonie van Boulders Beach. Daarna vervolgden we onze weg richting Stellenbosch en passeerden we nog een enorm township dat aan de kust ligt. Aan het eind van de middag kwamen we aan bij hotel Stellenbosch, een voormalige dokterswoning. ’s Avonds aten we voor het eerst bushmeat, biefstuk van een kudu.

7 juli
Vanmorgen hebben we eerst een wandeling door het dorp gemaakt. De Nederlandse invloeden zijn nog goed zichtbaar. De straten heten Kerkstraat en Dorpsstraat, de huizen hebben Hollandse gevels en er is ook een winkel met de naam: Oom Samie se winkel, zo grappig! ’s Middags hebben we met een routekaart van het Info center een wijnroute gereden met natuurlijk verschillende stops met proeverijen. Was erg leuk en het landschap is prachtig!

8 juli
De route van vandaag liep via Franschhoek ( rustig plaatsje) naar Hermanus. Het landschap was weer schitterend en na ruim 2 uur rijden kwamen we aan bij onze B&B. De rest van de middag hebben we langs de kust gewandeld en naar walvissen uitgekeken maar ze waren er niet. In september schijnen ze hier in tientallen voor de kust te zwemmen. Bij het toeristen infocenter hebben we informatie gevraagd over een walvis excursie, maar die waren behoorlijk prijzig. Bijna net zo duur als een boottocht met kooiduik op zoek naar de Great White Shark en ….. die hebben we geboekt!

9 juli
Toen we opstonden was het nog donker, we moesten ons om 7u melden in Gansbaai en dat was 45 min. rijden. We waren allebei zenuwachtig en ik wist ook niet zeker of ik wel in die kooi zou stappen. In Gansbaai kregen we een briefing over hetgeen ons te wachten stond, dat het niet zeker was dat we de grote witte haai zouden zien maar dat we dan nogmaals mee mochten. Vervolgens voeren we uit, dwars door de branding de zee op. Na een half uur varen kwamen we op de plek waar we de meeste kans maakten en de bemanning gooide vissoep in het water om de haaien te lokken. Nou, we hoefden niet lang te wachten want na 5 minuten kwam de eerste, een haai van 5 meter! De eerste groep had inmiddels een wetsuit aan en klom in de kooi. Van bovenaf kon je de haai ook goed zien maar uiteindelijk gingen wij ook om de beurt in de kooi zodat we van elkaar foto’s konden maken. We hebben wel 8 haaien gezien en het was GEWELDIG!

We hebben de rest van de dag lopen stuiteren van de adrenaline.

10 juli
De laatste dag in Hermanus hebben we besteed aan walvissen spotten. We gingen met de auto langs de kust rijden en letten goed op de walvis excursie bootjes die soms verrassend dicht bij de kust stil lagen. Zo hebben we toch op afstand nog een aantal walvissen gezien.

11 juli

We verlieten Hermanus en gingen op weg naar Kaap Agulhas, het meest zuidelijke punt van Afrika. Daar na reden  we verder naar Oudtshoorn, waar we aan het eind van de middag aankwamen in onze B&B. We bezochten nog een leuk marktje waar ze allerlei producten van struisvogel veren verkochten. ’s Avonds hebben we heerlijk exotisch gegeten, een trio van wild: kudu, struisvogel en warthog.

12 juli
Bij het ontbijt aten we scrambled eggs van struisvogelei. We kregen maar een klein gedeelte, want een struisvogelei is net zo groot als 24 kippeneieren! Daarna bezochten we een struisvogelfarm. Het zijn erg leuke dieren en de eieren zijn zo sterk dat je er op kunt staan.

’s Middags gingen we naar een wildlife refuge waar ze wilde dieren opvangen die gewond zijn. Ze proberen om die dieren te genezen en weer uit te zetten in het wild. Aan het eind van de middag gingen we naar Buffelsdrift, een klein wildpark waar je een prachtige zonsondergang kunt zien vanaf het terras. We zagen 6 nijlpaarden het water in gaan, een geweldig gezicht!

13 juli

In een half uur reden we naar de Cango grotten waar we een rondleiding van een uur hadden door allerlei zalen met druipsteen. We reden verder naar Plettenberg waar het prachtig weer was (23gr), dus na het uitladen van de bagage besloten we naar het strand te gaan. Na een uur begon iemand te roepen: Whale! Whale! Zien we een walvis recht omhoog uit de zee springen! En dat deed hij 4x! Het was een fantastisch gezicht. Later die middag zagen we ook nog 2 walvissen en een kalf langs de kust zwemmen. Wat een topdag!

14  juli                                                                                                                                                             De eerste stop van vandaag was de Bloukransbrug waar je de hoogste bungeejump van de wereld  kunt maken: 216m! We zijn over de brug gelopen, hebben naar beneden gekeken en besloten om het maar niet te doen. Brrrr!

We reden verder naar Jeffreys Bay waar toevallig Billabong surfwedstrijden waren. Nadat we ingecheckt waren in het hotel gingen we naar het strand, het was prachtig weer. Na een uur ontstond er wat commotie: een groep dolfijnen had besloten om in dezelfde golven te gaan surfen! De wedstrijd werd tijdelijk stilgelegd en het was een geweldig gezicht.

15 juli
Het doel van vandaag was het Addo Elephant Park, ons 1e wildpark. Bij de receptie kochten we ons entreebewijs en met een routekaart gingen we met onze mini auto het park in. Wat een avontuur! We zagen o.a. buffels, zebra’s, struisvogels en olifanten. Aan het eind van de dag reden we naar Port Elizabeth voor een overnachting dichtbij het vliegveld, want morgen vliegen we naar Durban.

16 juli
We hebben de huurauto ingeleverd en stapten op het vliegtuig naar Durban. De vlucht verliep prima en na aankomst haalden we een andere huurauto op en reden naar het hotel. We zijn nog even de stad rondgereden maar die zag er niet aantrekkelijk uit.

17 juli
We begonnen de dag met een rondleiding door het splinternieuwe voetbalstadion waar net het WK had plaatsgevonden, was erg leuk.

Daarna gingen we op weg naar St. Lucia. We hadden ons een beetje vergist in de afstand want het laatste uur reden we in het donker wat niet aan te raden is in Afrika. Er is geen verlichting en mensen en dieren lopen langs en op de weg. Maar gelukkig kwamen we zonder problemen aan bij onze bungalow.

18  juli
Vandaag bezochten we het wildpark van St.Lucia. We zagen o.a. kudu’s, zebra’s, nijlpaarden en neushoorns. Jeetje, wat zijn die groot!

’s Avonds aten we lekker fish & chips en gingen we nog met de auto op zoek naar nijlpaarden die soms in het dorp komen grazen maar we konden ze niet vinden.

19 juli
Na het ontbijt gingen we naar een cultural village van de Zulu’s. Het was erg toeristisch maar ook wel weer erg leuk om te zien. Er waren verschillende demonstraties en ook een dansvoorstelling.

20 juli
We verlieten St.Lucia en gingen op weg naar Hluhluwe (spreek uit als Sjloesjloewie) -Imfolozi National Park. We reden nog maar net het park in of een grote groep hyena’s liepen ons tegemoet met het bloed nog aan hun bek, brrr. Verderop zagen we giraffen, gazellen, springbokken en een aantal neushoorns die voor ons neus de weg over staken. Het is zo leuk om met je eigen auto door het park te rijden, echt superspannend!

21 juli
Vanmorgen gingen we de grens over van Swaziland.

We bezochten een markt waar we wat souvenirs kochten en genoten van de zonsondergang vanaf het terras van onze mooie B&B.

22 juli
De volgende morgen verlieten we Swaziland alweer en reden we naar Chimpanzee Eden bij Nelspruit. Dit opvangcentrum van Jane Goodall  verzorgt de apen die in gevangenschap zijn gehouden als huisdier. Het was een informatieve rondleiding en we hebben ook gelachen omdat sommige apen de bezoekers met stenen bekogelden als ze niet snel genoeg te eten kregen!

Vervolgens reden we naar Pilgrims Rest waar het ’s avonds enorm afkoelde. We trokken alle warme kleding aan die we bij ons hadden maar dat hielp niet echt.

23 juli
 Vanmorgen bleek direct hoe dat kwam. Alles was wit, het had gevroren, brrrr! Gelukkig scheen de zon en gingen we op weg naar een oude goudmijn. Daar kregen we een rondleiding en leerden we alles over goudzoeken en hoe je het kan vinden door grond te wassen in een goudpan. Was erg leuk.

Daarna reden we over de prachtige Panorama route langs de Blyde River canyon en zagen we Gods Window, Bourke’s Luck Potholes en de 3 rondavels. Vervolgens reden we naar Phalaborwa. Wat een schitterende route!

24 juli
Vandaag was het eindelijk zo ver: het Krugerpark! De zon scheen, we kochten het entreebewijs voor 3 dagen en reden het park in. Al snel zagen we olifanten, giraffen, buffels en nog veel meer. Ook zagen we een flitspaal, haha. We waren toch al niet van plan om hard te rijden, dus geen probleem voor ons. Als er een bijzonder dier te zien is ontgaat je dat niet, je ziet direct een rij auto’s ergens stilstaan. Zo zagen we de 1e dag al een jachtluipaard door het gras sluipen. Vlak voor zonsondergang werd de weg versperd door een grote olifant die een dreigende houding aannam. Hij zag eruit alsof hij in de aanval zou gaan als we dichterbij kwamen, dus zijn we maar een stukje achteruit gereden tot hij doorliep. Was spannend!

We hadden een overnachting geboekt in een rondavel hut in Olifants kamp. Het uitzicht op de Olifants rivier vanaf het hooggelegen terras is schitterend en de kuddes olifanten komen daar vaak drinken. We hebben die avond nog een nachtexcursie gedaan met een ranger, maar dat vond ik tegenvallen. Je staart maar in het donker en af en toe zie je een paar ogen oplichten maar verder zie je weinig. Geen aanrader.

25 juli
Van uitslapen kwam niet veel, wat al voor zonsopkomst staat iedereen op (en dat hoor je) om zodra de hekken opengaan het park in te rijden omdat dan de meeste dieren te zien zijn. Dus we vertrokken vroeg om op ons gemak het park door te crossen. De dieren lopen hier in grote groepen, dat hadden we nog niet in de andere parken gezien. We zagen een groep gazellen die voor de auto met enorme sprongen de weg over staken, olifanten in een kudde van zeker 20 met kalfjes maar het hoogtepunt was toch een leeuwin die een buffel te pakken had. Het duurde ruim een uur voordat ze hem eindelijk op de grond had maar toen was de leeuwin zelf ook uitgeput en te moe om te eten. Wat een wreed maar indrukwekkend schouwspel!

Aan het einde van de middag waren we in Skukuza kamp waar we een safaritent geboekt hadden. Best een luxe met bedden erin. De tent stond vlak langs het hek en ’s avonds liepen de hyena’s erlangs!

26 juli
Ook de laatste dag was een topdag. Zoveel prachtige dieren zijn er te bewonderen. Op een gegeven moment liepen er 2 neushoorns langs de weg. Nadat we er een tijdje achteraan gereden waren besloten we (omdat meer auto’s dat deden) om er voorbij te rijden. Als ik mijn hand uit het raam had gestoken hadden we ze gewoon aan kunnen raken, zo dichtbij waren we! Maar ze reageerden heel rustig,keken amper op of om. En we hadden nog meer geluk: een luipaard lag op een boomtak een antilope op te eten! Wat een fantastisch park is het Krugerpark, we hebben de Big Five gezien en nog veel meer. We verlieten het park en sliepen die avond in Nelspruit.

27 juli
De eerste stop van vandaag was de Cullinan diamant mijn waar we een interessante rondleiding hadden. Ze waren wel heel streng, je mocht geen steentje van de grond oprapen, haha!

Daarna gingen we naar Pretoria. Daar bezochten we het Union building en het Paul Krugerhuis. We reden ook nog naar het centrum van Johannesburg, maar dat zag er niet echt aantrekkelijk uit. Bij het toeristen infobureau regelden we een rondleiding door Soweto voor de laatste dag.

28 juli
Vanmorgen reden we naar Rustenburg waar we een overnachting hadden geboekt, maar ons doel was National Park Pilanesberg, wat in een uitgedoofde vulkaankrater ligt en bekend staat om the big five en de vele leeuwen. Nou, je raadt het al: geen leeuw gezien, heel de dag niet! We waren inmiddels ook al aardig verwend en gingen dingen zeggen zoals: O, alweer een zebra of weer een groep gazellen. Maar het was toch een leuke dag.

29 juli
Vanmorgen bezochten we eerst Sun City, een zeer luxe casino resort/ hotel met over the top decoraties. Als je er niet logeert kun je het alleen met een tour bezoeken maar het was erg leuk om te zien.

Terug in Pretoria ontmoetten we onze gids voor de Soweto tour. We bezochten het huis/museum van Nelson Mandela, zagen het huis van Desmond  Tutu en Winnie Mandela en liepen een uur rond in het township van Soweto. Hij vertelde enorm veel interessante verhalen, was echt de moeite waard.

30 juli
Aan alles komt een eind. Na het ontbijt gingen we richting het vliegveld voor onze vlucht naar huis.

Wat was het geweldig, Zuid-Afrika is echt een schitterend land!